Fraud Blocker
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
cortiso;anddiat

הפחתת קורטיזול ותזונה

No data was found

במאמרים קודמים שפורסמו באתר פירטנו על הורמון הסטרס- הקורטיזול, איך הוא נוצר ולמה הוא חשוב.

הפעם אני רוצה להתייחס אליו יותר מהמקום שלי – תזונה! 

מעבר לסיבה הראשית שבגללה הקורטיזול זכה לשמו – הורמון הסטרס מכיוון שהוא עולה בעקבות מצבי חרדה לחץ ודיכאון, קיימים גורמים נוספים שמעלים את רמות הקורטיזול:

  • סטרס שנגרם מאימון גופני בעצימות גבוהה / פעילות אקסטרים
  • עלייה בצריכת פחמימות/ ממתקים / שתייה מתוקה  
  • בעיות שינה – אינסומניה.תאווה לבצקים ומתוקים.
  • תסמונת קושינג – מתבטאת ברמות סוכר גבוהות בדם, יתר לחץ דם, השמנה בטנית, שרירים חלשים, עור דק ושקוף, יציאה של סידן מהעצמות עד כדי אוסטאופורוזיס וכן שינויים הורמונלים המתבטאים בשיעור יתר ו/או אי סדירות המחזור החודשי. אצל ילדים תתכן עצירת גדילה.
  • יתר לחץ דם
  • פעילות יתר של בלוטת התריס – בדיקת דם ל – TSH נמוך, ( TSH גבוה מעיד על בלוטת תריס עצלה – תת פעילות של בלוטת התריס).
  • השמנת יתר – בעיקר השמנה בטנית.
  • צריכת אלכוהול מוגברת.
  • צריכת קפאין מוגברת.
  • ניקוטין – עישון סיגריות.
  • נטילת אמפטמינים ותרופות שונות.

וגם 

  • מחסור בויטמין D

מה הקשר בין ויטמין D לרמות הקורטיזול?

מחקר שפורסם ב”Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism” בשנת 2018 מצא קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לרמות גבוהות יותר של קורטיזול בגוף. המחקר הוא חלק מסדרת מחקרים שמחקרים את הקשר בין ויטמין D למחלות שונות ולמערכת החיסון.

מחקרים רבים מצביעים על קשר בין רמות הויטמין D ורמות הקורטיזול בגוף. דוגמה לכך היא מחקר שפורסם בעיתון הרפואה “Hormones and Behavior” בשנת 2017. במחקר זה, חוקרים חקרו את השפעת תוספת ויטמין D על רמות הקורטיזול ועל התגובה לסטרס. נמצא כי תוספת של ויטמין D גבוהה יכולה להפחית את רמות הקורטיזול בגוף ולהפחית את התגובה לסטרס. ממצאים דומים נמצאו גם במחקרים אחרים.

חוקרים גם חקרו את השפעת הקורטיזול על ספיגת הויטמין D בגוף. מחקר שפורסם בעיתון “Endocrinology” בשנת 2014 מצא כי רמות גבוהות של קורטיזול עשויות להוריד את רמות הספיגה של ויטמין D במערכת העיכול.

מחקר שנערך על ידי המדענים הגרמנים פלטצ’ר וחברים (2010) בחקרקוב, מצאו שקרינת UVB (המאפשרת לגוף לייצר ויטמין D) יכולה להוריד את רמות הקורטיזול בדם.  ושהטיפול בויטמין D מפחית את רמות הקורטיזול בגוף. 

לכן חשוב מאוד לדעת לבדוק בבדיקות הדם גם את רמות הקורטיזול ולראות אם יש במקרה גם מחסור בויטמין D ובמידה ויש כזה להשלימו.

זה גם המקום לציין שבתוסף Thymoquin 3% הייחודי שלנו המבוסס על שמן הקצח הפטנטי שנחקר והראה ירידה משמעוית ברמות הקורטיזול בגוף יש תוספת של 1000 יחב”ל של ויטמין D שנחקר ונמצא בהליך רישום לפטנט עקב הסינרגיה הגבוהה שנמצאה בין ויטמין D לבין התוסף.

איך עוד אפשר להוריד את רמות הקורטיזול בגוף בצורה טבעית?

הורדה בסטרס הינו תהליך  עמוק המשלב גם שינוי באורח חיים. תרגול של פעילות גופנית /יוגה  ניה/ מדיטציה וכמובן שמירה על התזונה כך שתתאים לאיזון הקורטיזול. 

גם לספורטאים שהקורטיזול שלהם עולה בעקבות אימון בעצימות גבוהה חשוב להוריד את הקורטיזול אחרי האימון באמצעות פעילות גופנית בעצימות נמוכה יותר. 

לא רק בגלל הקורטיזול אלא גם בגלל מספר סיבות נוספות כמו המתח בשרירים והדופק…זו גם הסיבה שבגללה רואים הרבה פעמים רוכבי אופניים שסיימו מירוץ של מספר שעות עולים שוב על אופניים ומדוושים או אצנים אחרי ריצה ארוכה שהולכים על המסלול וכד’.

יציאה לטבע יכולה להשפיע מאוד על רמות הקורטיזול- קיימים מחקרים שהראו התאמה מובהקת בין שהות בחיק הטבע לבין ירידה בסטרס וברמות קורטיזול.

יתכן וזה גם קשור להשפעה של אור השמש שהוצגה בקשר בין ויטמין D לקורטיזול, אבל לא רק. גם לנשימה באוויר הפתוח לצבעים לריחות ולקולות בטבע יש השפעה מרגיעה.

בנוסף, ישנם מזונות שידועים בהשפעה שלהם על הורדת רמות קורטיזול בגוף למשל מזונות עשירים במגנזיום, ויטמין D ואומגה 3.

המקור התזונתי של מגנזיום בצומח נמצא בירקות ירוקים כגון קולורבי, עלי מנגולד, עלי תרד, ברוקולי, סלרי וכד’ (המגנזיום נמצא בחלק הירוק בצמח), בטטה, בננות, קטניות (עדשים, שעועית וכד’), מוצרי סויה (בעיקר קמח סויה וטופו), אגוזים וזרעים (שקדים, אגוזי פקאן, ערמונים, שומשום, אגוזי קשיו, אגוזי ברזיל), דגנים מלאים, סובין, נבט חיטה, דוחן, אורז מלא, אבוקדו, משמש מיובש ושוקולד מריר.

*  חשוב לדעת כי הקפאת המזון מפחיתה את כמות המגנזיום שבו. מזון מבושל מאבד כ-70% מהמגנזיום למי הבישול.

פטריית הריישי (Ganoderma lucidum), אשר משמשת לאיזון מערכת החיסון במצבי אלרגיה וטיפול בתסמונת מטאבולית הכוללת יתר לחץ דם ורמות גבוהות של כולסטרול וסוכר. 

ספלילה (Centella asiatica) הוא אדפטוגן נוסף, המשמש לשיפור האדפטציה הגופנית והנפשית, לשיפור התפקוד הקוגניטיבי ולטיפול בחרדה כמו גם לשיקום פציעות, כיבים וצלקות.

ויתניה משכרת (Withania somnifera) היא צמח אדפטוגני בעל איכות מרגיעה ומחזקת, המסייעת בשיפור התמודדות הגוף עם גורמי עקה ועם ההשפעות הגופניות והנפשיות המתמשכות של דחק כרוני, החל מחרדה והפרעות שינה, דרך ירידה קוגניטיבית וירידה חיסונית וכלה בהשמנה, תסמונת מטבולית וסרטן. 

ג’ינסנג קוריאני (Panax ginseng) המשמש לחיזוק גופני, ויסות חיסוני, שיפור תפקוד קוגניטיבי ולטיפול בדיכאון, אין אונות ואי פיריון הגבר, סוכרת, מחלות לב וסרטן. 

שכיזנדרה (Schisandra chinensis) פועל כמו “חיסון אדפטוגני”, על ידי עירור קל של מערכת העקה של הגוף כדי לשפר את התמודדותה עם עקה חמורה יותר. במחקרים קליניים מוקדמים שנערכו ברוסיה נצפתה הפחתה בעייפות, שיפור בכוח השרירים ובסיבולת הגופנית, ושיפור בתפקוד הסנסומוטורי ובכושר העבודה הפיסי והמנטלי לאורך זמן בקרב ספורטאים, חיילים, סטודנטים ועובדים בתנאי דחק שנטלו שכיזנדרה. 

כדאי להרבות בשתייה של משקאות עשירים במגנזיום- מיים בטעמים שהועשרו במגנזיום! 

שוקולד מריר מקקאו איכותי

הפלבנואידים בשוקולד מריר מפחיתים את רמות הקורטיזול בגוף. שוקולד מריר מכיל הרבה מגנזיום, מה שמפחית את הדלקת הנגרמת על ידי רמות גבוהות של קורטיזול.

לכן דווקא בשעות של מתח וקושי לאכול שוקולד מריר יכול להיות דרך טובה מאוד.

כמובן שעדיף לבחור בשוקולד מופחת /ללא סוכר ולאכול אותו לאט.

אבוקדו

באבוקדו יש הרבה מגנזיום, שעוזר לגוף לבצע חילוף חומרים של קורטיזול. אבוקדו גם עוזר לבלוטות יותרת הכליה שלך לתפקד ביעילות.

אבוקדו טעים נהדר בשייקים, על טוסט, או מעוך לגוואקמולי טעים. אכילת לפחות חצי אבוקדו בכל יום, היא דרך יעילה לעזור להפחית את רמות הקורטיזול בזרם הדם שלך

פלפל אדום/ גמבה

פלפל אדום מכיל יותר ויטמין C מאשר תפוזים. ויטמין C מצוין לבלוטות יותרת הכליה, והוא עוזר לווסת את רמות הקורטיזול, גורם לנו להרגיש פחות חרדה.

בננות

בננות מכילות המון נוגדי חמצון וחומרים מזינים. הם עשירים מאוד באשלגן. כאשר רמות הקורטיזול שלך גבוהות מדי, הכליות מפרישות הרבה אשלגן החוצה. אכילה מרובה של בננות תעזור לשחזר את רמות האשלגן ויפחית תופעות לוואי שקשורות לאשלגן גבוה.

זרעי דלעת 

זרעי דלעת נהדרים לבריאות הכללית שלך מכיוון שהם מלאים בחומרים מזינים ונוגדי חמצון. זרעי דלעת הם גם אחד המאכלים הטובים ביותר להפחתת הקורטיזול. הם מכילים רמות גבוהות של מגנזיום, שהוא הרכיב התזונתי הטוב ביותר לאיזון רמות הקורטיזול.

ישנן דרכים שונות לכלול יותר גרעיני דלעת בתזונה שלך. אתה יכול לערבב חופן גרעיני דלעת לסלט, לזרוק כמה לתוך דגני הבוקר שלך, או לערבב אותם לשייק. גם גרעיני דלעת טעימים אם נצלים אותם בשמן זית עם מלח ופלפל.

לגבי גרעיני דלעת חשוב מאוד לוודא את המקור של הגידול שלהן ולהקפיד לרכוש גרעיני דלעת אורגניים מכיוון שגרעיני דלעת ידועים ביכולת שלהם לספוח רעלים ומתכות ואנחנו לא מעוניינים להכניס לגוף גרעינים שספחו מתכות ורעלים מהסביבה אלא לאפשר להם לעשות את הפעילות הזו אצלנו בגוף.

כמובן שלא רק מגנזיום קשור להעלאת הקורטיזול ויצירת רגיעה – במאמרים קודמים פירטנו איך צמח הקצח ובמיוחד התוסף שלנו מסייעים לכך וכן גם תוסף ליקוטבע המבוסס על תמצית הליקוריץ הפטנטית וכן מוצר ייחודי להרגעה בשם טבע קול. וכמובן למי שחסר בדם וויטמין D

לסיכום: באתר מפורסמים מגוון גדול של מתכונים שמיועדים להפחתת סטרס ולהורדת רמות הקורטיזול. חשוב לבדוק בבדיקת דם פשוטה שאפשר לבקש מרופא/ת המשפחה שלך את רמות הקורטיזול יחד עם רמות הסוכר והשומנים בדם. ולזכור שלא כל מתוק הוא רע וניתן בהחלט להתפנק ממאכלים מתוקים שהם גם בריאים!

מוצרים מומלצים

Thymoquin 3%- מבוסס על שמן קצח פטנטי + ויטמין די

בקבוק 1 - 60 כמוסות * 750 מ"ג

280.00 
ויטמין D3 ליפוזומלי

בקבוק 1 - 120 כמוסות * 470 מ"ג

290.00 

מאמרים קשורים

Artboard 2cortisol
זהירות קורטיזול! - ההורמון שחובה לאזן
סטרס הוא הכינוי הלועזי ללחץ/ דחק/ עקה בעברית. המושג מתייחס לתחושת מועקה הנובעת מחוסר איזון...

מתכונים קשורים

אזני המן באנר מאורך1920 על 400 VP
אוזני המן מקמח כוסמין

מאת:

שגית ביבי
חטיפי גרנולה
חטיפי גרנולה בריאים

מאת:

שגית ביבי
recipy for carpacho dalorit
קרפצ`יו דלורית

מאת:

שגית ביבי
פרלינים
פרלינים

מאת:

שגית ביבי

הבסיס הצמחי

ספלילה _ לCentella (Hydrocotyle)
סנטלה
שורש ג׳ינסן סיבירי _ Siberian ginseng
ג׳ינסנג קוריאני
שוש קרח- ליקוריץ _ Glycyrrhiza glabra
ליקוריץ
וויתניה משכרת _ Withania somnifera
שורש ויתניה
פטריית רישיי-Ganoderma Lucidum
פטריית ריישי
שכיזונדרה סינית _ Schisandra chinensis
שכיזונדרה

רוצה ליצור קשר עם נינה?

יש לשלוח את הטופס

729001692781