Fraud Blocker
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ג׳ינסנג קוריאני – Panax ginseng 

הפחתת דַחק
סדרה(343) של שלושה מחקרים בחנה את השפּעת ג'ינסנג קוריאני אדום על עמידות נבדקים בתנאי עקה שונים. במחקר הראשון שהיה אקראי כפול סמיות ומבוקר פלסבו, נבחנה השפּעת הנטילה של אבקת ג'ינסנג קוריאני אדום (מינון לא צוין) על לחץ הדם, קצב הלב ועמידות הנבדקים לתנאי קור. תשעים נבדקים בריאים חולקו אקראית לקבלת ג'ינסנג קוריאני אדום, פלסבו או התרופה Nifedipine (ממשפחת חוסמי תעלות הסידן). לאחר מכן ידם הימנית של הנבדקים נטבלה במי קרח עד להופעת כאב. נמצא שנטילת ג'ינסנג קוריאני אדום הגבירה במידה מובהקת את העמידות לקור של הנבדקים (לפי משך הזמן עד כאב) מבלי להשפיע על לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי של הנבדקים אך תוך הגברה מובהקת של קצב הלב בהשוואה לפלסבו (p=0.0476). לשם השוואה, Nifedipine הפועלת על ידי הרחבת כלי הדם הפחיתה במידה מובהקת את לחץ הדם הסיסטולי (p=0.037) והדיאסטולי (p<0.05) של הנבדקים והגבירה במובהק את קצב הלב בהשוואה לפלסבו כאפקט ריבאונד (p=0.0047), מן ההשוואה ניתן להסיק שג'ינסנג לא פעל במקרה זה כמרחיב כלי דם. מסקנת החוקרים היתה שג'ינסנג קוריאני אדום מגביר את עמידות הנבדקים לקור על ידי השפעה על המערכת האוטונומית-אנדוקרינית.
במחקר קליני אקראי מבוקר פלסבו שני נבחנה השפּעת ג'ינסנג קוריאני אדום על עמידות הנבדקים לעומס תעסוקתי ועייפות תעסוקתית. 23 נבדקים (גיל ממוצע 51.2) העובדים כנהגי מוניות חולקו אקראית לקבלת ג'ינסנג קוריאני אדום או פלסבו לפני ואחרי המשמרת. נמצא שג'ינסנג קוריאני הפחית במידה מובהקת את עייפות הנבדקים ללא קשר למרחק הנסיעה שעשו במהלך המשמרת (p<0.01).
המחקר השלישי היה מחקר אפידמיולוגי רטרוספקטיבי שבו נבחנה השפּעת ג'ינסנג קוריאני אדום על עמידות הנבדקים בפני הצטננות ושפעת (ע"פ תסמיני חום, תחושת חולי כללית, ותסמיני זיהום במערכת הנשימה העליונה) במהלך עונת החורף בקרב הצוות הסיעודי בבית חולים גריאטרי. נמצא שהיארעות ההצטננות והשפּעת בקרב נוטלי הג'ינסנג הקוריאני היתה נמוכה במובהק ביחס לאוכלוסייה הנבדקת בכללותה (p=0.032) וביחס לנבדקים שלא נטלו ג'ינסנג (p=0.018). לאחר מכן בוצע אימות של הממצאים במחקר אפידמיולוגי פרוספקטיבי שנערך בקרב מטופלים במרפאה לבריאות הלב ונמצא שהיארעות ההצטננות והשפּעת בקרב נוטלי הג'ינסנג הקוריאני האדום היתה אכן נמוכה במובהק בהשוואה לאוכלוסייה הנבדקת (1.38% בהשוואה ל-5%, p<0.0001).

 

הפחתת עייפוּת ותשִישות

בסקירה שיטתית (אפריל 2018)(344) בה נכללו 10 מחקרים, נמצא כי השימוש בג'ינסנג קוריאני (Panax ginseng) ובג'ינסנג אמריקאי (Panax quinquefolius) הינו בטוח ועשוי להיות בעל יעילות מסוימת לטיפול בעייפות על רקע תחלואה כרונית.

במטה-אנליזה של מחקרים אקראיים מבוקרים(345) נבדקה היעילות של מני ג'ינסנג (Panax) להקלה על עייפות ולהגברת הביצועים הגופניים. עייפות מוגדרת על ידי החוקרים כחוסר אנרגיה וחוסר מוטיבציה, אשר יכולים להיות תגובה נורמלית לפעילות גופנית, סטרס רגשי, שעמום וחוסר שינה. בניתוח הנתונים נכללו 12 מחקרים, בהם 630 משתתפים. במרבית המחקרים נעשה שימוש בג'ינסנג קוריאני (Panax ginseng), במחקר אחד בזן panax notoginseng ובשני מחקרים בג'ינסנג אמריקאי (Panax quinquefolius). משך זמן הנטילה נע בטווח של 4-12 שבועות, במינון של 350-3,000 מ"ג/יום.
בהתבסס על הנתונים של ארבעה מחקרים, נטילת ג'ינסנג נמצאה יעילה להקלה על עייפות, אולם מניתוח של 8 המחקרים האחרים לא נמצאה תמיכה ליעילות של ג'ינסנג להגברת הביצועים הגופניים. למרות הממצאים המבטיחים בהתייחס להקלה על עייפות, מדובר במספר קטן של מחקרים עם מעט משתתפים ונדרשים מחקרים נוספים בהיקף גדול יותר על מנת לבסס את ההשפעה הקלינית של ג'ינסנג במצבי עייפות.

להלן פירוט המחקרים הקליניים שחלקם נכלל בסקירה (חלק נוסף של המחקרים מופיע בסעיף שיפור ביצועים גופניים):
מחקר קליני(346) אקראי כפול סמיות ומבוקר פלסבו בחן את השפּעת הטיפול באמצעות ג'ינסנג קוריאני בשילוב ויטמינים ומינרלים (תוסף Pharmaton) על עייפות תפקודית (functional fatigue). המחקר בדק 232 משתתפים (טווח גילאים 25-60) אשר חולקו אקראית לקבלת תמצית ג'ינסנג במינון 80 מ"ג ליום (מינון שווה ערך ל-0.4 גרם שורש יבש) בשילוב ויטמינים ומינרלים או פלסבו למשך שישה חודשים. 230 נבדקים השלימו את ההתערבות (שני הנושרים מקבוצת הטיפול). בתום ההתערבות נצפה שיפור מובהק ברמת העייפות של הנבדקים בקבוצת הטיפול בהשוואה לפלסבו. לא דווח על תופעות לוואי משמעותיות בעקבות הטיפול.
מחקר קליני(347) אקראי כפול סמיות מבוקר פלסבו במבנה מצולב בחן את השפּעת הטיפול באמצעות ג'ינסנג על רמת העייפות בקרב אחיות העובדות במשמרת לילה (3-4 לילות משמרת רצופים ולאחר מכן 3 ימי מנוחה). 12 הנבדקות חולקו אקראית לנטילת תמצית ג'ינסנג קוריאני במינון 1.2 גרם ליום או פלסבו במשך שלושת ימי משמרת הלילה. לאחר מכן הוצלבו הנבדקות כך שכל נבדקת התנסתה בכל סוגי ההתערבות. נמצא שג'ינסנג שיפר 11 מתוך 16 משתני מצב רוח ו-8 מתוך 14 תסמינים סומטיים בהשוואה לפלסבו, אך ההבדלים הללו לא היו מובהקים סטטיסטית. הנבדקות ישנו פחות ודירגו את איכות השינה כגרועה יותר בעקבות נטילת הג'ינסנג. השערת החוקרים היתה שמשכה הקצר של ההתערבות או מספרן הנמוך של הנבדקות הם הסיבה להיעדר ההשפעה.

סקירה שיטתית ומטא אנליזה(348) של 31 מחקרים קליניים אקראיים ומבוקרים שנערכו בין השנים 1995-2018 בחנה את יעילות ג'ינסנג קוריאני בטיפול במחלות זיקנה ותשישות. תשישות (Frailty) בהקשר זה הוגדרה כתסמונת קלינית הכוללת שלושה או יותר מהתסמינים הבאים: ירידה לא מכוונת במשקל, תשישות לפי דיווח הנבדקים, חולשה (ירידה בכוח האחיזה ביד), האטה במהירות ההליכה ופעילות גופנית נמוכה. ממצאי הסקירה תומכים ביעילות ג'ינסנג בטיפול במחלות תלויות זיקנה כגון עייפות ויתר לחץ דם. לא נמצאה תמיכה חד משמעית ביעילות ג'ינסנג קוריאני בטיפול במטבוליזם של גלוקוז, המגבלה העיקרית של הסקירה היא העדר התייחסות ישירה לחולשה, אלא להפרעות הקשורות לחולשה תוך התייחסות להפרעות כגון ליקויים במטבוליזם של גלוקוז, עייפות, יתר לחץ דם, מחלות קרדיווסקולריות, מחלת ריאות חסימתית (COPD), ותפקודי כליות, תפקודים קוגניטיביים ותפקודים חיסוניים. כמו כן, רוב המחקרים סבלו מגודל מדגם קטן ומאיכות מתודולוגית לוקה בחסר. לבסוף, מחקרים ספורים עסקו באוכלוסיה קשישה ורק אחדים מהם כללו קבוצת פלסבו.

במחקר אקראי כפול-סמיות מבוקר פלסבו(349) נבדקה ההשפעה של תוסף ג'ינסנג קוריאני להפחתת תשישות בקרב מבוגרים בריאים. במחקר נכללו 52 משתתפים, אשר חולקו אקראית לנטילת פלסבו או 2,000 מ"ג/יום מיצוי ג'ינסנג בעל תכולה גבוהה במיוחד של רכיבים פעילים (סוג המיצוי לא צוין), שנועד להעצים את ההשפעה הביולוגית. לאחר ארבעה שבועות נמצא כי בקבוצת הג'ינסנג חל שיפור גדול יותר בציון התשישות לעומת הפלסבו על פי המדד Visual Analogue Fatigue Scale, אולם לא נמצא הבדל בין הקבוצות במדד Revised Piper Fatigue Scale או במדד להערכת איכות החיים. פרטים נוספים אינם ידועים היות שהמחקר המלא אינו נגיש לקריאה. לא דווח על השפעות שליליות חמורות הקשורות בנטילת התוסף. החוקרים מסכמים כי תוסף הג'ינסנג תרם לשיפור ברמת התשישות ונסבל היטב על ידי המשתתפים. יש להמשיך ולבחון מהם המנגנונים העומדים בבסיס ההשפעה המיטיבה שנמצאה.
מחקר קליני(350) אקראי כפול סמיות מבוקר פלסבו בחן את השפּעת ג'ינסנג קוריאני בתסמונת התשישות הכרונית. תשישות כרונית הוגדרה לפי שלושה מתוך שמונה התסמינים הבאים: עייפות לאחר מאמץ שנמשכת יותר מ-24 שעות, כאבי מפרקים מפושטים ללא נפיחות או אודם, עייפות לאחר שנת לילה, כאבי ראש חדשים מבחינת סוג, דפוס או חומרה, פגיעה ניכרת בזיכרון לטווח קצר או בריכוז, קשרי לימפה בצוואר או בבית השחי רגישים למגע, כאבי שרירים, כאבי גרון חוזרים או תכופים. 90 נבדקים (טווח גילאים 20-60) הסובלים מתשישות כרונית אידיופטית (ממקור לא ידוע) שישה חודשים לפחות חולקו אקראית לקבלת תמצית אתנולית בריכוז 20% מיובשת בהקפאה של ג'ינסנג קוריאני במינון 1 או 2 גרם ליום או פלסבו במשך ארבעה שבועות. בתום ההתערבות חל שיפור בעייפות המדווחת בעקבות הטיפול באמצעות ג'ינסנג, אך שיפור זה לא היה מובהק סטטיסטית בהשוואה לפלסבו (p>0.05). חל שיפור מובהק בעייפות המנטלית אך לא הגופנית לפי דווח הנבדקים בעקבות נטילת ג'ינסנג במינון הנמוך והגבוה בהשוואה לפלסבו (p<0.01 בשני המינונים, ללא הבדל מובהק בין המינונים), אולם רק המינון הגבוה שיפר במובהק את דירוג העייפות על פי הסולם האנלוגי החזותי בהשוואה לפלסבו (p<0.01). כמו כן, נצפתה הפחתה מובהקת ברמות הרדיקלים החופשיים (ROS, MDA, p<0.05) ועליה מובהקת בפעילות האנזימים נוגדי החמצון (גלוטטיון פרוקסידאז) (p<0.05 במינון הנמוך ו-p<0.01 במינון הגבוה) בהשוואה לפלסבו.

 

שיפור איכוּת השינה

מחקר קליני(15) בחן את יעילות ג'ינסנג קוריאני אדום לשיפור איכות השינה. 15 נבדקים בריאים (גברים, טווח גילאים 19-25) בעלי הרגלי שינה סדירים וללא בעיות פסיכיאטריות או קוגניטיביות חולקו אקראית לנטילת אבקת ג'ינסנג קוריאני אדום במינון 4.5 גרם ליום או פלסבו במשך שבועיים. איכות השינה של הנבדקים הוערכה על ידי שאלונים סובייקטיבים להערכת איכות השינה (Pittsburgh Sleep Quality Index(PSQI), Athens Insomnia Scale(AIS) and Epworth Sleepiness Scale(ESS)), יומן שינה ואבחון במעבדת שינה. בתום ההתערבות לא נצפו הבדלים מובהקים בין הקבוצות בזמן השינה הכולל, בזמן שנדרש להירדמות (sleep latency) וביעילות השינה (זמן השינה הכולל/זמן השהייה במיטה). כמו כן, בקבוצת הג'ינסנג נצפתה מגמת הגברה לא מובהקת של השינה העמוקה (השלב השלישי של השינה) (p=0.087) ומגמת הפחתה לא מובהקת של השינה השטחית (השלב השני של השינה) (p=0.071) בהשוואה למצב הבסיס ובהשוואה לפלסבו. מנגנון הפעולה המשוער קשור ככל הנראה לפעילות ה-GABA אגוניסטית של הצמח (קישור לקולטני GABAA ו-GABAB) ולהגברת ייצור ניטריק אוקסיד.
מחקר קליני(16) מבוקר שנערך בקרב 15 נבדקים בריאים (גברים, טווח גילאים 15-37) מצא כי נטילת ג'ינסנג קוריאני אדום במינון 4.5 גרם ליום במשך שבעה ימים שיפרה את יעילות השינה (P<0.05), הפחיתה במובהק את זמן הערות הכולל (p<0.05), קיצרה את השלב הראשון בשנת הגלים האיטיים (Slow wave sleep stage 1) (P<0.01) והאריכה את משך שנת החלום (REM sleep) (p<0.03) בהשוואה למצב הבסיס.

שיפור איכות השינה באמצעות ג'ינסנג קוריאני דווח גם במחקרים נוספים(17-19) שעסקו בעייפות ובאוכלוסיות הסובלות מפיברומיאלגיה ומגלי חום של גיל המעבר.

 

שיפור איכות חיים
סקירה(351) בחנה את השפּעת ג'ינסנג קוריאני על מדדים של איכות חיים. תשעה מחקרים קליניים אקראיים נכללו בסקירה, ושמונה מתוכם היו מבוקרי פלסבו. מינוני הנטילה של מיצוי ג'ינסנג קוריאני נעו בין 80-400 מ"ג ליום, ומשך הנטילה נע בין 2-9 חודשים. היתה שונות גבוהה בין אוכלוסיות המחקר מבחינת גיל, רמת הדחק ומצבי הבריאות והחולי (נבדקים בריאים, חולי סוכרת, פגועי זיכרון, נבדקים בסביבה לוחצת, מנהלים בגיל העמידה, סטודנטים בריאים). אמצעי המדידה לאיכות חיים היו מגוונים, החל מכלי מדידה מקובלים ועד שאלונים שנוסחו לצורך מחקר ספציפי. כמו כן, בחמישה מחקרים נעשה שימוש בתוסף ג'ינסנג בשילוב ויטמינים ומינרלים, ואילו בארבעת הנותרים נעשה שימוש בתמציות מתוקננות של ג'ינסנג קוריאני בלבד. בשמונה מחקרים מתוך התשעה נצפה שיפור כלשהו באיכות החיים, אך לרוב השיפור היה במדדים מסוימים מתוך השאלונים, ולעתים נדירות נצפה שיפור גורף בכל המדדים.

 

הקדמה
ג'ינסנג קוריאני שניטל חד פעמית או למשך מספר שבועות, לבדו או במשולב עם גינקו דו אונתי שיפר היבטים מסוימים של התפקוד הקוגניטיבי במבוגרים בריאים ובילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. עם זאת, השונות בתוצאות המחקרים גבוהה וקשורה ככל הנראה לאיכותם המתודולוגית הירודה. בחלק מהמחקרים שנסקרו סייע ג'ינסנג בהפחתת העייפות המנטלית של הנבדקים, בשיפור מצב רוחם ובשיפור ביצועיהם במטלות ספציפיות של זיכרון וקשב.
סקירה שיטתית ומספר מחקרים קליניים בחנו את השפּעת נטילת ג'ינסנג קוריאני אדום על התפקוד הקוגניטיבי של חולי אלצהיימר. הטיפול באמצעות ג'ינסנג קוראני אדום נסבל היטב, אך החוקרים מסכמים כי ממצאי הסקירה אינם תומכים חד משמעית ביעילות הצמח בטיפול באלצהיימר. אף על פי כן, בכל המחקרים נצפה שיפור מובהק בתפקוד הקוגיניטיבי (או לכל הפחות אי הדרדרות), וכן שיפור מובהק בתפקוד הכללי ובהאטת קצב התקדמות המחלה כאשר הצמח ניטל בטווח מינון של 4.5-9 גרם ליום למשך תקופה שבין 12שבועות עד שנתיים. בבדיקת EEG, בקרב הנבדקים שהגיבו לטיפול באמצעות ג'ינסנג נצפתה עליה מובהקת בפעילות גלי האלפא באונה הרקתית. מחקר קליני ראשוני ומספר מחקרים פרה-קליניים מלמדים גם על הפוטנציאל של הרכיב הפעיל Gintonin בהאטת התקדמות המחלה. עם הפסקת הנטילה חלה הדרדרות מחודשת במצב הקוגניטיבי של החולים.

תפקוד קוגניטיבי
מאמר סקירה שיטתית(442) משנת 2010 בחן את השפּעת ג'ינסנג קוריאני על התפקוד הקוגניטיבי של נבדקים בריאים. חמישה מחקרים קליניים אקראיים כפולי סמיות ומבוקרי פלסבו נכללו בסקירה. באחד המחקרים ניתנה לנבדקים פורמולת צמחים שהרכיב העיקרי בה היה ג'ינסנג קוריאני ובמחקרים האחרים ניתן מיצוי של ג'ינסנג קוריאני כצמח בודד. מן הסקירה עולה שג'ינסנג משפר היבטים מסוימים של תפקוד קוגניטיבי, התנהגות ואיכות חיים. לא נרשמו תופעות לוואי חריגות בעקבות השימוש בצמח. אך קיים קושי בהסקת מסקנות מתוך התוצאות בשל האיכות המתודולוגית הנמוכה של המחקרים וכן השונות הגבוהה בתכנון המחקרים (במשך הנטילה ובמינון הצמח הניטל) ובתוצאותיהם.
מחקר קליני(443) אקראי כפול סמיות ומבוקר פלסבו במבנה מצולב בחן את השפּעת ג'ינסנג קוריאני בנטילה חד פעמית על התפקוד הקוגניטיבי של נבדקים בריאים. 27 נבדקים בריאים (גיל ממוצע) חולקו אקראית לנטילת פלסבו או תמצית תקנית של ג'ינסנג קוריאני מתוקננת להכיל 4% ג'ינסנוסיידים (G115) במינון 200 או 400 מ"ג ליום או פלסבו. 30 דקות לאחר מכן שתו הנבדקים משקה המכיל גלוקוז (25 גרם) או פלסבו. מטרת מבחן הסבילות לגלוקוז היתה לבחון האם השפּעת ג'ינסנג על התפקוד הקוגניטיבי של הנבדקים קשורה בשיפור התגובה הגליקמית שלהם. כעבור 30 דקות נוספות (60 דקות מזמן נטילת הצמח) השלימו הנבדקים שש סדרות רצופות של מטלה קוגניטיבית מאתגרת. בשני ביקורים נוספים הוצלבו הנבדקים כך שכל נבדק התנסה בכל סוגי הטיפולים. נמצא שהן ג'ינסנג קוריאני והן שתיית הגלוקוז שיפרו את תפקוד הנבדקים במטלת חישוב מנטלי והפחיתה את חוויית העייפות המנטלית של הנבדקים בשלבים האחרונים של המטלה הקוגניטיבית. רמת הדיוק במשימת עיבוד מידע חזותי מהיר (Rapid Visual Information processing task) השתפרה בעקבות שתיית הגלוקוז. לא נצפתה השפעה סינרגטית של ג'ינסנג והעמסת הגלוקוז על התפקוד הקוגניטיבי של הנבדקים. ג'ינסנג במינון 200 ו-400 מ"ג גרם להפחתה של 7-12% ברמות הגלוקוז בדם כשעה לאחר נטילתו כשניטל ללא העמסת הגלוקוז. החוקרים הסיקו שהשיפור בתפקוד הקוגניטיבי בעקבות נטילת ג'ינסנג אינו קשור לשיפור התגובה הגליקמית.
מחקר קליני(444) אקראי כפול סמיות ומבוקר פלסבו במבנה מצולב בחן את השפּעת ג'ינסנג קוריאני בנטילה חד פעמית על התפקוד הקוגניטיבי של נבדקים בריאים. 30 נבדקים בריאים (גיל ממוצע 22.6) חולקו אקראית לנטילת פלסבו או תמצית תקנית של ג'ינסנג קוריאני מתוקננת להכיל 4% ג'ינסנוסיידים (G115) במינון 200 או 400 מ"ג ליום או פלסבו. 30 דקות לאחר מכן שתו הנבדקים משקה המכיל גלוקוז (25 גרם) או פלסבו. מטרת מבחן הסבילות לגלוקוז היתה לבחון האם השפּעת ג'ינסנג על התפקוד הקוגניטיבי של הנבדקים קשורה בשיפור התגובה הגליקמית שלהם. כעבור 30 דקות נוספות (60 דקות מזמן נטילת הצמח) השלימו הנבדקים שש סדרות רצופות של מטלה קוגניטיבית מאתגרת. בשני ביקורים נוספים הוצלבו הנבדקים כך שכל נבדק התנסה בכל סוגי הטיפולים. ג'ינסנג במינון 200 ו-400 מ"ג גרם להפחתה מובהקת ברמות הגלוקוז בדם הנבדקים (p=0.005 בכל המדידות). ג'ינסנג במינון 200 מ"ג היה היעיל ביותר בשיפור התפקוד הקוגניטיבי במטלת חישוב מנטלי של חיסור שבע (Serial Sevens subtraction task) ובהפחתת תחושת העייפות של הנבדקים לאורך המטלה הקוגניטיבית המאמצת (p=0.05). השערת החוקרים היתה שהשיפור בתפקוד הקוגנטיבי קשור בויסות התגובה הגליקמית בטווח הקצר.
מחקר קליני(445) אקראי כפול סמיות מבוקר פלסבו במבנה מצולב בחן את השפּעת ג'ינסנג קוריאני בנטילה חד פעמית ובנטילה למשך שמונה ימים על מצב הרוח ועל התפקוד הקוגניטיבי של נבדקים בריאים. 30 נבדקים (גיל ממוצע 22.87) חולקו אקראית לקבלת פלסבו או ג'ינסנג קוריאני במינון 200 או 400 מ"ג במשך שמונה ימים. בשתי התערבויות נוספות בנות שמונה ימים עם שישה ימי הפסקה ביניהם, הוצלבו הנבדקים לקבלת הטיפולים הנותרים, כך שכל נבדק התנסה בכל סוגי הטיפול. נמצא שלג'ינסנג השפעה מובהקת על מצב הרוח של הנבדקים בשני המינונים (p<0.05) מינון של 200 מ"ג מיתן את הצניחה במצב הרוח לקראת סוף המבדקים ביום הראשון והשמיני של ההתערבות, ומינון של 400 מ"ג שיפר את הרגיעה. עוד נמצא שלג'ינסנג השפעה מורכבת ותלוית מינון על התפקוד הקוגניטיבי של הנבדקים: מינון של 200 מ"ג האט את מהירות התגובה במטלת החישוב המנטלי (menthal arithmetic task), ואילו מינון של 400 מ"ג שיפר התפקוד במטלת החישוב המנטלי ביום הראשון והשמיני. לא נרשם יתרון בנטילה חוזרת של ג'ינסנג על פני נטילה חד פעמית.
במחקר קליני(446) אקראי כפול סמיות מבוקר פלסבו נבחנה השפּעת מתן אקוטי מנה בודדת של תמצית ג'ינסנג קוריאני על מצב הרוח והתפקוד הקוגניטיבי של מבוגרים צעירים בריאים.20 נבדקים קיבלו תמצית תקנית של ג'ינסנג קוריאני (מתוקננת לפי 4% טריטרפנואידים) במינון 200, 400 או 600 מ"ג, או פלסבו. בהתאם למבנה מחקרי של התערבות צולבת-מאוזנת (balanced cross-over study) כל הנחקרים קיבלו את כל הטיפולים, עם הפסקה של 7 ימים בין טיפול לטיפול. הנבדקים עברו שלושה מבחנים קוגניטיביים בהפרשים של שבוע אלה מאלה, כשבכל פעם הושם כל נבדק אקראית בקבוצת התערבות שונה. תפקוד הנבדקים הוערך לפני ואחרי הנטילה (שעה, שעתיים וחצי, 4 ו-6 שעות לאחר הנטילה). השיפור המובהק ביותר באיכות הזיכרון (אחוז דיוק בתגובות במטלות זיכרון) ובתפקוד הזיכרון השניוני (זיהוי והיזכרות) בכל הזמנים נצפה בעקבות נטילת ג'ינסנג במינון 400 מ"ג. ירידה מובהקת במהירות התגובה במטלות קשב נצפתה בעקבות נטילת ג'ינסנג במינון 200 ו-600 מ"ג רק בזמנים הרחוקים מהנטילה. הנבדקים עצמם דיווחו על ירידה בערנות כעבור שש שעות רק במינוני הנטילה הנמוכים.

מחקר קליני(447) אקראי כפול סמיות ומבוקר פלסבו במבנה מוצלב בחן את השפּעת הנטילה של תמצית ג'ינסנג קוריאני על תפקודים קוגניטיביים, מצב רוח ואיכות חיים בקרב נבדקים בריאים. 18 נבדקים (גיל ממוצע 38.31) חולקו אקראית לנטילת תמצית ג'ינסנג קוריאני אדום במינון 200 מ"ג ליום או פלסבו במשך שמונה שבועות. לאחר חודש הפסקה, הוצלבו הנבדקים לקבלת הטיפול הנגדי למשך שמונה שבועות נוספים. 16 נבדקים השלימו את ההתערבות. בתום שמונה שבועות (נטילה ממושכת) נצפו שיפורים מובהקים בזיכרון הפעולה של הנבדקים (במשימות 3-back ו-corsi-block tapping task הבוחנות זיכרון של רצפים מילוליים ובלתי מילוליים) (p<0.0005 ו-p=0.009) ובמצב הרוח (מרגוע/נינוח לנרגש/מתוח) (p<0.05) ואיכות החיים בהיבט החברתי (הכולל יחסים בינאישיים ופעילות מינית) (p<0.05) לפי דיווח הנבדקים בקבוצת הג'ינסנג בהשוואה לפלסבו. לא נצפו שינויים מבוהקים במדדי משק הגלוקוז (רמות גלוקוז, אינסולין והמוגלובין מסוכרר HbA1c) בעקבות מתן ג'ינסנג בהשוואה לפלסבו. כמו כן, לא נצפו הבדלים בין הקבוצות בכל המדדים בעקבות מתן חד פעמי של ג'ינסנג או פלסבו.

 

הפרעוֹת קשב ורִיכוז
מחקר קליני(448) אקראי כפול סמיות ומבוקר פלסבו בחן את יעילות הטיפול באמצעות ג'ינסנג קוריאני אדום בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD). במחקר השתתפו 70 ילדים בגילאי 6-15 אשר קיבלו 1 גרם אבקת ג'ינסנג קוריאני אדום פעמיים ביום או פלסבו. לאחר 8 שבועות נמצא שיפור מובהק בתסמיני ה-ADHD בהשוואה לקבוצת הביקורת (במדד הקשב p=0.048, במדד ההיפראקטיביות p=0.047, ביחס גלי תטא/בטא באנצפלוגרפיה p=0.001). עם זאת, בשתי הקבוצות לא נמצאו הבדלים ביחס לרמת הקורטיזול או DHEA.
מחקר קליני(449)בדק את ההשפעות של ג'ינסנג קוריאני על הפרעות קשב וריכוז בקרב 18 ילדים בגילאי 6-14 המאובחנים כסובלים מ-ADHD. במשך שמונה שבועות המשתתפים התבקשו לקחת 1000 מ"ג ג'ינסנג פעמיים ביום. בתום שמונה השבועות נראה שיפור משמעותי במצב הילדים בתסמינים שונים של ADHD (מדד טעויות השמטה p<0.023, מדד ADHD לפי דיווח ההורים והמורים p<0.042, מדד חרדה כמצב p<0.024, מדד ההתפתחות הפיסית p<0.017 ומדד חוסר התפקוד החברתי p<0.025) ללא שינוי מובהק במדדים התנהגותיים (Korean version of Child Behavior Checklist of ADHD) וללא שינוי מובהק בהפרעות הלמידה, במדד הדיכאון ובמדד החרדה כתכונה.
מחקר קליני(450) קטן היקף בחן את ההשפעה של ג'ינסנג קוריאני על 3 נערים המאובחנים כסובלים מ-ADHD. הנערים, בגילאי 14-17 הראו שיפור בתסמינים, בעיקר היפראקטיביות, חוסר ריכוז וילדותיות.

 

אלְצהיימר

סקירה שיטתית(451) ומטא אנליזה (2016) בחנה את היעילות והבטיחות של ג'ינסנג קוריאני בטיפול במחלת האלצהיימר. בסקירה נכללו ארבעה מחקרים קליניים אקראיים ומבוקרים שנערכו בקרב 259 נבדקים עד דצמבר 2014. בכולם נערכה השוואה בין טיפול משולב של ג'ינסנג בשילוב עם טיפול תרופתי לבין הטיפול התרופתי לבדו. האיכות המתודולוגית של המחקרים לא היתה גבוהה (גודל מדגם קטן, העדר פלסבו), מדדים שונים שימשו לבחינת התפקוד הקוגניטיבי והלא קוגנטיבי של הנבדקים (MMSE, ADAS-cog, ADAS-noncog, CDR), ואף לא אחד מהמחקרים דיווח על איכות חיי הנבדקים. הטיפול באמצעות ג'ינסנג נסבל היטב, אך החוקרים מסכמים כי ממצאי הסקירה אינם תומכים חד משמעית ביעילות ג'ינסנג בטיפול באלצהיימר.
סקירה נוספת(452) משנת 2018 המתבססת על מחקרים פרה-קליניים מדווחת על הפוטנציאל של ג'ינסנג קוריאני ובייחוד של רכיביו הג'ינסנוסיידים והרכיב Gintonin כטיפול תומך באלצהיימר, על ידי שיפור התפקוד הקוגנטיבי, שמירה על התפקוד העצבי, הפחתת משקעי עמילואיד בטא, הגברת ביטוי אנזימים האחראים על ייצור והפרשה של אצטיל כולין, ופעילות נוגדת חמצון ונוגדת דלקת.
וסקירה שיטתית(453) משנת 2009 בחנה את יעילות הטיפול באלצהיימר באמצעות ג'ינסנג קוריאני. 2 מחקרים קליניים אקראיים בלבד נכללו בסקירה והאיכות המתודולוגית שלהם לא היתה גבוהה. המחקרים בחנו את השפּעת הטיפול בג'ינסנג בשילוב עם תרופות נוגדות אלצהיימר על התפקוד הקוגניטיבי של החולים. לפי תוצאות המחקרים, לטיפול באמצעות ג'ינסנג יש השפעה מובהקת על מדד מינימנטל להערכת תפקוד קוגנטיבי (MMSE-Mini Mental Status Examintaion, p=0.0002) ועל החלק הקוגנטיבי של המדד להערכת מחלת האלצהיימר (ADAS-Alzheimer's Disease Assessment Scale, p=0.003).
להלן פירוט המחקרים הקליניים אשר נכללו בסקירות:
מחקר קליני(188) אקראי מבוקר פלסבו בחן את יעילות הטיפול באמצעות ג'ינסנג קוריאני אדום בשיפור התפקוד הקוגנטיבי של חולי אלצהיימר. 97 נבדקים חולי אלצהיימר חולקו אקראית לנטילת אבקת ג'ינסנג קוריאני אדום במינון 4.5 גרם ליום או פלסבו במשך 12 שבועות ומעקב אחר מצב התפקוד הקוגנטיבי שלהם נערך במשך 12 שבועות נוספים. בתום ההתערבות נצפה שיפור מובהק בתפקוד הקוגנטיבי של הנבדקים בחלק הקוגנטיבי של המדד להערכת מחלת האלצהיימר (ADAS-Alzheimer's Disease Assessment Scale) ובציון המינימנטל להערכת תפקוד קוגנטיבי (MMSE-Mini Mental State Examination) בהשוואה למצב הבסיס (p=0.029 ו-p=0.009 בהתאמה). עם הפסקת הטיפול באמצעות ג'ינסנג חלה ירידה ברמות המדדים הללו עד לרמת קבוצת הביקורת.
מחקר קליני(187) אקראי מבוקר בחן את יעילות הטיפול באמצעות ג'ינסנג קוריאני אדום כטיפול משלים לטיפול התרופתי במחלת האלצהיימר. 61 נבדקים שאובחנו עם חשד למחלת האלצהיימר חולקו אקראית לנטילת פלסבו או ג'ינסנג קוריאני אדום במינון נמוך (4.5 גרם ליום) או גבוה (9 גרם ליום) במשך 12 שבועות. הנבדקים הונחו להמשיך וליטול טיפול תרופתי נוגד דמנציה (Donepezil, Galantamine, Memantine, Rivastigmine) שניטל לפחות שישה חודשים לפני תחילת ההתערבות. בתום ההתערבות, חל שיפור מובהק בתפקוד הקוגנטיבי של הנבדקים בקבוצת המינון הגבוה בחלק הקוגנטיבי של המדד להערכת מחלת האלצהיימר (ADAS-Alzheimer's Disease Assessment Scale) ובדירוג הדמנציה הקליני (Clinical Dementia Rating) בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.032 ו-p=0.006 בהתאמה). בשתי קבוצות הג'ינסנג נצפה שיפור בתפקוד הקוגנטיבי על פי מדד MMSE בהשוואה לקבוצת הביקורת אך שיפור זה לא היה מובהק.
בנוסף, מחקר קליני(454) אקראי מבוקר בחן את היעילות של ג'ינסנג קוריאני אדום בשיפור התפקוד הקוגניטיבי בקרב חולי אלצהיימר במצב בינוני-קשה. במחקר השתתפו 40 נבדקים חולי אלציימר בני חמישים ומעלה (גיל ממוצע 72.9) אשר חולקו אקראית לארבע קבוצות. 3 קבוצות הטיפול קיבלו תוסף ג'ינסנג (SG-135) ב-3 מינונים שונים : 1.5 גרם/יום, 3 גרם/יום, 4.5 גרם/יום למשך 24 שבועות. SG-135 הוא שורש ג'ינסנג שעבר חימום בחום גבוה כדי להגביר את זמינותם של ג'ינסנוסיידים מסוימים (Rbִ1, Rbִ2, Rc, Rg3, Rk1, Rg5) ונטחן לאבקה. קבוצת הביקורת קיבלה שיחה וטיפול תומך בלבד, כפי שקיבלו גם קבוצות הטיפול. באופן כללי נמצא כי בכל קבוצות הטיפול חלה מגמת שיפור במדד להערכת מחלת האלצהיימר (ADAS) ובתפקוד הקוגניטיבי (MMSE). השיפור המשמעותי ביותר נמצא במטופלים אשר נטלו את המינון הגבוה (4.5 גרם/יום), עם שיפור מובהק סטטיסטית בחלק הקוגניטיבי וגם הלא-קוגניטיבי של ADAS וכן בציון ה-MMSE לאחר 12 ו-24 שבועות של טיפול (p<0.05). לא נמצאו הבדלים מובהקים בתופעות הלוואי או בהשפעות השליליות בין ארבע הקבוצות.

מחקר קליני(455) אקראי ומבוקר בחן את ההשפעות הקוגניטיביות ארוכות הטווח של ג'ינסנג קוריאני אדום כטיפול תומך בטיפול תרופתי באלצהיימר (מעכבי אצטילכולין אסטראז). 61 נבדקים (טווח גילאים 50-80) הסובלים מאלצהיימר מאובחן (26≥ציון מינימנטל≥10) חולקו אקראית לנטילת אבקת ג'ינסנג קוריאני אדום במינון נמוך (15 נבדקים, 4.5 גרם ליום), ג'ינסנג קוריאני אדום במינון גבוה (15 נבדקים, 9 גרם ליום) או טיפול תרופתי בלבד (31 נבדקים) במשך 24 שבועות. לאחר מכן נמשך הטיפול בקבוצות הג'ינסנג למשך שנתיים אך לא בוצע מעקב אחר קבוצת הביקורת. לפני ההתערבות ובתום שלבי ההתערבות (24 שבועות, שנה ושנתיים) בוצעו מבדקים נוירופסיכולוגיים להערכת תפקוד הנבדקים. בתום 24 שבועות נצפה שיפור מובהק בתפקוד הקוגניטיבי (לפי הסולם להערכת מחלת האלצהיימר בהיבט הקוגנטיבי ADAS-cog) של הנבדקים שנטלו ג'ינסנג במינון הגבוה (p<0.05) אך לא במינון הנמוך בהשוואה לקבוצת הביקורת. כמו כן, נצפה שיפור מובהק בתוצאות מבחן המינימנטל MMSE בשתי קבוצות המינון של הג'ינסנג בהשוואה לקבוצת הביקורת (p<0.05). תוצאות המבדקים הקוגנטיביים (ADAS-cog ו-MMSE) נותרו ללא שינוי מובהק במשך כל תקופת המעקב (שנתיים), לא נצפתה ירידה בתפקוד הקוגנטיבי ואף נצפתה מגמה לא מובהקת של שיפור. לכל אורך תקופת ההתערבות לא נצפו הבדלים מובהקים בין קבוצות הג'ינסנג ובין קבוצת הביקורת בשיעור תופעות הלוואי המדווחות. חמישה נבדקים בקבוצת המינון הנמוך, שישה נבדקים בקבוצת המינון הגבוה ו-12 נבדקים בקבוצת הביקורת דווחו על תופעות לוואי ופרשו מהמחקר במהלך 24 השבועות הראשונים. בין תופעות הלוואי שדווחו היו ביטויים קלים של תחושת חום, בחילה, שלשול וכאבי ראש.

מחקר קליני(456) פתוח ובלתי מבוקר בחן את השפּעת ג'ינסנג קוריאני אדום על התפקוד הקוגנטיבי ועל הפעילות המוחית באלצהיימר. 14 נבדקים שאובחנו באלצהיימר (78.57% נשים, גיל ממוצע 74.93) טופלו בג'ינסנג קוריאני אדום במינון 4.5 גרם ליום במשך 12 שבועות. הנבדקים הורשו להמשיך ליטול את הטיפול התרופתי לפני ההתערבות ובתומה הוערך התפקוד הקוגניטיבי של הנבדקים באמצעות מבחן מינימנטל (MMSE) וערכה להערכה פרונטלית (Frontal Assessment Battery). כמו כן, בוצעה בדיקת EEG כמותית למדידת הפעילות המוחית לפני ואחרי ההתערבות. בתום ההתערבות חל שיפור מובהק בהערכה הפרונטלית (p=0.01) אך לא בציון מבחן המינימנטל. לצורך ניתוח תוצאות ה-EEG חולקו הנבדקים לקבוצת המגיבים לטיפול (לפי תוצאות ההערכה הפרונטלית) ולקבוצת הבלתי מגיבים (הבדל מובהק בין הקבוצות בעקבות ההתערבות בהערכה הפרונטלית p=0.007, עם זאת לא חלה ירידה מובהקת בציוני המינימנטל באף אחת מהקבוצות בהשוואה למצב הבסיס). בבדיקת EEG לא נצפו הבדלים בין המגיבים ובין הלא מגיבים לפני ההתערבות בגלי הדלתא, התטא, האלפא והבטא. עם זאת, בעקבות ההתערבות בקבוצת המגיבים חלה עליה מובהקת בגלי האלפא באונה הרקתית וירידה מובהקת בגלי הבטא באונה הקודקודית מימין, ואילו בגלי הדלתא לא חל שינוי מובהק בהשוואה למצב הבסיס. לעומת זאת, בקבוצת הלא מגיבים בעקבות ההתערבות חלה עליה מובהקת בגלי הדלתא באונה העורפית ועליה מובהקת בגלי תטא באזורים שונים במוח, אך גלי האלפא באזורים שונים במוח ירדו במובהק ובגלי הבטא לא נצפה שינוי מובהק בהשוואה למצב הבסיס. מהשוואת דפוסי ה-EEG בין שתי הקבוצות עולה כי בקבוצת המגיבים חלו שינויים מובהקים בפעילות גלי האלפא באונה הרקתית הימנית בהשוואה ללא מגיבים (p=0.004), ואילו בשאר הגלים לא נצפו הבדלים מובהקים בין הקבוצות. לא דווח על תופעות לוואי לא רצויות בעקבות הטיפול באמצעות ג'ינסנג קוריאני אדום.

מחקר קליני(457) פתוח ולא מבוקר בחן את הבטיחות והיעילות של gintonin שמוצה מג'ינסנג קוריאני בשיפור המצב הקוגניטיבי בדמנציה. עשרה נבדקים אובחנו כסובלים מליקויים קוגניטיביים כתוצאה מדמנציה מוקדמת או מליקוי קוגנטיבי קל לפי ציון מבחן המינימנטל (MMSE≤26) או לפי סולם ההערכה הקליני לדמנציה (CDR≥0.5). כל הנבדקים הונחו ליטול gintonin במינון 300 מ"ג ליום במשך 12 שבועות. טיפולים תרופתיים הושארו ללא שינוי למשך תקופת ההתערבות. תשעה נבדקים השלימו את ההתערבות (77.8% נשים, גיל ממוצע 77 שנים). חלק מהנבדקים לא הגיעו למפגשי הביקורת כמתוכנן בשל סיבות אישיות (שניים נעדרו בשבוע 4, שניים אחרים נעדרו בשבוע 8 ושלושה נעדרו בשבוע 12 והופיעו בשבוע 18-20 על אף שהפסיקו ליטול את התוסף בשבוע 12). ציוני הנבדקים במבחן המינימנטל השתפרו במובהק בשבוע הרביעי (p=0.047) והשמיני (p=0.015) אך לא בשבוע ה-12 בהשוואה למצב הבסיס. ציוני הנבדקים במבחני ההערכה למחלת האלצהיימר בהיבט הקוגנטיבי (ADAS-Cog) ובהיבט הלא קוגנטיבי (ADAS-nonCog) פחתו במובהק בשבוע הרביעי (p=0.028 ו-p=0.006) ומגמת השיפור המשיכה לאורך כל ההתערבות ללא שינוי מובהק בהשוואה למצב הבסיס. Gintonin נמצא בטוח לשימוש ואף לא אחד מהנבדקים דיווח על תופעות לוואי לא רצויות.

 

מקורות מחקריים:

  1. Lee SA, Kang SG, Lee HJ, Jung KY, Kim L. Effect of Korean Red ginseng on sleep: a randomized, placebo-controlled trial. Sleep Med Psychophysiol. 2010;17:85–90. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.651.9308&rep=rep1&type=pdf

  1. Han HJ, Kim HY, Choi JJ, Ahn SY, Lee SH, Oh KW, Kim SY. Effects of Red ginseng extract on sleeping behaviors in human volunteers. J Ethnopharmacol. 2013;149:597–599. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23872254
  2. Kaneko H, Nakanishi K. Proof of the mysterious efficacy of ginseng: basic and clinical trials: clinical effects of medical ginseng, korean red ginseng: specifically, its anti-stress action for prevention of disease. J Pharmacol Sci. 2004 Jun;95(2):158-62. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15215639
  3. Arring NM, Millstine D, Marks LA, Nail LM. Ginseng as a Treatment for Fatigue: A Systematic Review. J Altern Complement Med. 2018 Apr 6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29624410
  4. Bach HV, Kim J, Myung SK, Cho YA. Efficacy of Ginseng Supplements on Fatigue and Physical Performance: a Meta-analysis. J Korean Med Sci. 2016 Dec;31(12):1879-1886. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5102849/
  5. Le Gal M, Cathebras P, Struby K. Pharmaton capsules in the treatment of functional fatigue: a double-blind study versus placebo evaluated by a new methodology. Phytother Res. 1996;10(1):49–53. https://eurekamag.com/research/002/919/002919207.php
  6. Fulder, S., Hallstrom, C. & Carruthers, M. The effects of ginseng on the performance of nurses on night duty. In: Proceedings of the International Ginseng Symposium, Seoul. Korean Ginseng Research Institute, 1974, 81-85. http://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=US201301318226
  7. Ogawa-Ochiai K, Kawasaki K. Panax ginseng for Frailty-Related Disorders: A Review. Front Nutr. 2019 Jan 17;5:140. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6344463/
  8. Lee N, Lee SH, Yoo HR, Yoo HS. Anti-Fatigue Effects of Enzyme-Modified Ginseng Extract: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. J Altern Complement Med. 2016 Nov;22(11):859-864. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27754709
  9. Kim HG, Cho JH, Yoo SR, Lee JS, Han JM, Lee NH, Ahn YC, Son CG. Antifatigue effects of Panax ginseng C.A. Meyer: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. PLoS One. 2013 Apr 17;8(4):e61271. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23613825
  10. Lee SA, Kang SG, Lee HJ, Jung KY, Kim L. Effect of Korean Red ginseng on sleep: a randomized, placebo-controlled trial. Sleep Med Psychophysiol. 2010;17:85–90. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.651.9308&rep=rep1&type=pdf
  11. Han HJ, Kim HY, Choi JJ, Ahn SY, Lee SH, Oh KW, Kim SY. Effects of Red ginseng extract on sleeping behaviors in human volunteers. J Ethnopharmacol. 2013;149:597–599. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23872254
  12. Gianoli AC, Riebenfeld D. A double-blind study to assess the tolerability and efficacy of the standardized ginseng extract G 115 with special regard to its effect on the resistance of the organism to external influences Cytobiol Rev. 1984;8(3):177–186.
  13. Braz AS, Morais LC, Paula AP, Diniz MF, Almeida RN. Effects of Panax ginseng extract in patients with fibromyalgia: a 12-week, randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Rev Bras Psiquiatr. 2013 Mar;35(1):21-8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23567596
  14. Tode T, Kikuchi Y, Hirata J, Kita T, Nakata H, Nagata I. Effect of Korean red ginseng on psychological functions in patients with severe climacteric syndromes. Int J Gynaecol Obstet. 1999 Dec;67(3):169-74. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10659900
  15. Coleman CI, Hebert JH, Reddy P. The effects of Panax ginseng on quality of life. J Clin Pharm Ther. 2003 Feb;28(1):5-15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12605613
  16. Ellis JM, Reddy P. Effects of Panax ginseng on quality of life. Ann Pharmacother. 2002 Mar;36(3):375-9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11895046
  17. Caso Marasco A, Vargas Ruiz R, Salas Villagomez A, Begoña Infante C. Double-blind study of a multivitamin complex supplemented with ginseng extract. Drugs Exp Clin Res. 1996;22(6):323-9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9034759
  18. Wiklund I, Karlberg J, Lund B. A double-blind comparison of the effect on quality of life of a combination of vital substances including standardized ginseng G115 and placebo. Curr Ther Res. 1994;55(1):32–42. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0011393X0580075X?via%3Dihub

מוצרים קשורים

12 חבילות Teva Power- טבע פאוור - 720 כמוסות (60*12)
המחיר המקורי היה: 3,000.00 ₪.המחיר הנוכחי הוא: 2,520.00 ₪.
4 חבילות Teva Power- טבע פאוור - 240 כמוסות (60*4)
המחיר המקורי היה: 1,000.00 ₪.המחיר הנוכחי הוא: 920.00 ₪.
Teva Power- טבע פאוור- 60 כמוסות

בקבוק 1- 60 כמוסות * 750 מ"ג

250.00 

מאמרים קשורים

cortiso;anddiat
הפחתת קורטיזול ותזונה
במאמרים קודמים שפורסמו באתר פירטנו על הורמון הסטרס- הקורטיזול, איך הוא נוצר ולמה הוא חשוב....

רוצה ליצור קשר עם נינה?

יש לשלוח את הטופס

729001692781