Fraud Blocker
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
licorich

ליקוריץ המופלא – איזה מחקרים חשוב להכיר?

מאמר מערכת ValeoPro

בשנים האחרונות הציבור מתעניין מאוד ברפואה הטבעית, ואף ניכרת דרישה הולכת וגדלה מצד צרכנים למוצרים מבוססי צמחי מרפא שנמצאים מאות שנים בשימוש מסורתי, אשר ניתן לצרוך אותם כמזון, כתוספי תזונה כחלק ממוצרים קוסמטיים על טהרת הצומח ולעיתים אפילו כתרופות.

במסגרת סקירה זו בחרנו להציג צמח מרפא מסורתי מיוחד במינו: צמח הליקוריץ (Glycyrrhiza spp.) – אחד מצמחי המרפא העתיקים והפופולריים ביותר לשימוש בעולם כולו.

סגולותיו הבריאותיות מוכרות עוד מהעת העתיקה, ורבים מהשימושים המסורתיים שלו עדיין קיימים ברפואת הצמחים המודרנית.

השימוש בצמח הליקוריץ הוא עתיק יומין וקדם אפילו לתקופות של האימפריות היווניות והרומאיות. גם בכתבים הסיניים העתיקים, בני אלפי השנים, נכתב כי הליקוריץ מומלץ למגוון מצבים בריאותיים נפוצים כגון בעיות במערכת העיכול, שיעול, ברונכיט, הקלה על אסטמה, מחלות מעי דלקתיות, כיבים במערכת העיכול ודלקות פרקים. ביפן למשל, עדיין משתמשים בליקוריץ לטיפול בדלקת כבד ויראלית כרונית מסוג הפטיטיס B גם ברפואה הקונבנציונלית.   

החלק בשימוש רפואי מסורתי הוא שורש הצמח ותמציות המופקות ממנו משמשות את תעשיית תוספי התזונה והמזון הפונקציונלי בכל רחבי העולם, ובשנים האחרונות נערכו על הליקוריץ שלל מחקרים במודלים שונים, אשר חושפים פוטנציאל טיפולי במגוון רחב של תחומים בריאותיים.

זיהוי הרכיבים הפעילים בליקוריץ

הליקוריץ משתייך למשפחת הקטניות, ושם המין Glycyrrhiza נגזר מהמילים היווניות Glykos (מתוק) ו- rhiza (שורש). יש לו מספר תתי זנים שגדלים במקומות שונים בעולם כגון באירופה, באסיה ובמזרח התיכון, כולל בישראל.

מבחינה תזונתית, הצמח מכיל חלבונים, חומצות אמינו, פחמימות מורכבות וכן קומפלקס מינרלים, כולל סידן, זרחן, נתרן, אשלגן, ברזל מגנזיום, סיליקה, סלניום, אבץ, נחושת ומנגנז, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין E ו- C.

מלבד זאת, הליקוריץ מכיל כ- 300 רכיבים פעילים שונים כשהעיקריים מביניהם הם גליצריזין וחומצה גליצריזינית (רכיבים מסיסי מים שמעניקים לשורש את הטעם המתוק האופייני – פי 60 מסוכר, אשר בגוף הופכים על ידי חיידקי המעי לרכיב פעיל בשם חומצה גליצריטינית) וכן רכיב בשם גלברידין.

הגליצריזין נחקר ונמצא כנוגד חמצון עוצמתי, בעל פעילות נוגדת דלקת [1] ואף פעילות אנטי-מיקרוביאלית [2] כנגד מזהמים שונים, כולל פעילות אנטי ויראלית כנגד וירוסים. אולם חשוב לציין שבמינונים גבוהים בד”כ, הרכיב גליצריזין מקושר לתופעות לוואי כגון יתר לחץ דם ובצקות בקרב חלק מהאנשים. מסיבה זו פותחו מוצרי ליקוריץ חדשניים ללא הרכיב גליצריזין, המבוססים על תמציות ליקוריץ המכונות: de-glycyrrhzinated licorice או בקיצור: DGL. תמציות DGL מכילות מלבד הגליצריזין את כל קומפלקס הרכיבים הפעילים העשיר שבשורש.   

הרכיב הפעיל המרכזי גלברידין, הוא רכיב מסיס בשמן מקטגוריית הפלבנואידים, שמיוחס לו [3] פוטנציאל פעילות נוגדת דלקת חזקה, נוגדת חמצון עוצמתית, פוטנציאל השפעה מגינה על מערכת העצבים (neuroprotective), נוגדת תהליכי טרשת עורקים ומווסתת תהליכים מטבוליים, כמו גם השפעה מבהירה על העור (נוגדת פיגמנטציה) במריחה חיצונית. חשוב לציין כי מוצרי DGL מכילים בתוכם את הרכיב גלברידין.

בנוסף לגליצריזין ולגלברידין, הליקוריץ מכיל קבוצת רכיבים פעילים הנקראים ‘פנולים’ כגון קומרינים ופלבנואידים נוספים – שמעניקים לשורש את צבעו הצהבהב והם בעלי פעילות נוגדת חמצון, וכן סיבים כגון ליגנין, רכיבים סטרולים, שמנים נדיפים שרפים ועוד, שגם להם פעילות פרמקולוגית וסגולות בריאותיות. לכן בדומה לאפקט הפמליה של צמח הקנביס, גם הסגולות הרבות של הליקוריץ אינן מיוחסות לרכיב אחד כזה או אחר בלבד, אלא הן תלויות במכלול הרכיבים הפעילים שבשורש, אשר פועלים יחד בסינרגיה ליצירת סך ההשפעות הבריאותיות של הצמח.

השימושים המודרניים של צמח הליקוריץ

ברפואת הצמחים המודרנית מקובל להשתמש בצמח הליקוריץ לטיפול בבעיות בריאותיות נפוצות כגון צרבות, רפלוקס (עליית חומצת קיבה), שיעול והתקררויות על רקע ויראלי, בדרך כלל כחלק מפורמולות צמחים בקפסולות או במיצוי נוזלי. לעומת זאת, חליטת שורש ליקוריץ ידועה כפופולרית מאוד להרגעת דלקות גרון. ניתן אף להשתמש בקרמים במרקם ג’ל על בסיס מיצוי של הליקוריץ במריחה חיצונית לטיפול באקנה או באקזמה, כפי שנבדק מחקרית. [4] אנשי מקצוע מתחום הנטורופתיה ורפואת הצמחים הקלינית משלבים את הליקוריץ בפורמולות טיפוליות, בדרך כלל עם צמחים נוגדי דלקת נוספים, בעיקר כחלק מטיפול במחלות דלקתיות כרוניות כגון מחלות מעי דלקתיות, כיבים במערכת העיכול, מחלות פרקים ובעיות עור דלקתיות, אך גם לטיפול בבעיות כבד שונות, לתמיכה חיסונית, להקלה על אלרגיות, לתמיכה באדם במצבי מתח כרוניים ועוד.

לפניכם סקירת מחקרים שנערכו על צמח הליקוריץ או על רכיביו בתחומי בריאות שונים, כולל מחקרים ישראליים מפורסמים בתחום של הליקוריץ וטרשת עורקים:

רפלוקס ובעיות עיכול

שורש הליקוריץ משמש אלפי שנים לטיפול בבעיות עיכול שונות כגון להקלה סימפטומים של חומציות יתר וצרבות, קלקול קיבה, כיבים בקיבה ועוד. במחקר פיילוט קליני מבוקר פלסבו, [5] שנמשך 30 יום בהשתתפות 50 איש עם בעיות עיכול נפוצות (דיספפסיה), נטילת 75 מ”ג תמצית ליקוריץ פעמיים ביום, שיפרה משמעותית את הסימפטומים בהשוואה לפלסבו.

בנוסף, שורש הליקוריץ עשוי להקל על סימפטומים של רפלוקס – עליית חומצה מהקיבה אל הוושט וצרבת. במחקר פיילוט קליני [6] שארך 8 חודשים, בהשתתפות 63 איש עם רפלוקס כרוני, נטילת טיפול מבוסס קומפלקס של חומצה גליצריטינית מצמח הליקוריץ, רכיבי אוכמניות וחומצה אלגינית המופקת מאצות (בנוסף לטיפול התרופתי) תרמה לשיפור משמעותי ומובהק בסימפטומים.

במחקר קליני [7] פיילוט נוסף בהשתתפות 58 איש עם רפלוקס, נטילה יומית של תמצית שורש ליקוריץ מסוג DGL בשילוב עם 2 צמחי מרפא נוספים למשך שנתיים, הייתה יעילה יותר בהפחתת הסימפטומים האופייניים, בהשוואה לנטילת תרופות סותרות חומצה – כך דיווחו המשתתפים. החוקרים הסיקו כי פורמולה צמחית שמטרתה להרגיע גירויים ולהגן על רירית הקיבה עשויה להיות אופציה טובה יותר מתרופות סותרות חומצה במצבי רפלוקס קיבתי-וושטי. ובעוד שתוצאות מחקרים אלו מרשימות ומבטיחות מאוד, כעת נדרשים מחקרים נרחבים כדי לבסס אותן.  

כיבים פפטיים

כיבים פפטיים הם כיבים מכאיבים שמתפתחים בוושט, בקיבה או בתריסריון. במקרים רבים הם נגרמים כתוצאה מזיהום ודלקת שיוצר חיידק הנקרא הליקובקטר פילורי.  ברפואת הצמחים המסורתית צמח הליקוריץ משמש כצמח מפתח מרכזי לטיפול בכיבים וכעת גם תוצאות של מחקרים שונים מצביעים על פוטנציאל יעילותו. באחד המחקרים, [8] למינון בטווח של 50-150 מ”ג תמצית ליקוריץ לכל ק”ג של משקל הגוף, היתה פעילות נוגדת-כיבים מובהקת. מדובר בהגנה שהתמצית מקנה מפני רכיבים מגרים שפוגעים ברירית הקיבה ויוצרים כיבים (כמו אלכוהול למשל). במינונים ספציפיים, התמצית הראתה יעילות גבוהה יותר מתרופות סותרות חומצה כגון אומפרזול, הניתנת כחלק מטיפול בכיבים פפטיים. החוקרים הסיקו כי לתמצית הליקוריץ יש פעילות נוגדת כיבים שמעלה את יכולת ההגנה הטבעית של הרקמה הרירית של הקיבה. 

במחקר קליני  [9] שארך שבועיים בהשתתפות 120 איש, נמצא כי נטילת תמצית ליקוריץ בנוסף לטיפול התרופתי המשולש הסטנדרטי, תרמה באופן יעיל יותר להכחדת החיידק הליקובקטר פילורי בקיבה, בפרט במקרים בהם הזיהום יצר כיבי קיבה.

אפטות הן כיבים קטנים וכואבים בחלל הפה. במחקר [10] פיילוט קליני מבוקר פלסבו, 24 משתתפים שסבלו מהתפרצויות חוזרות ונשנות של אפטות השתמשו בשטיפת פה על בסיס 2 מ”ג גליצריזין, 3 פעמים ביום למשך 4 שבועות. בניגוד לקבוצת הפלסבו, בקבוצת הטיפול בגליצריזין היתה הפחתה מובהקת במספר האפטות הקיים, כמו גם הפחתה בהתפתחות של אפטות חדשות ושיפור מובהק במדדי הכאב. במחקר [11]  פיילוט נוסף, שימוש בשטיפת פה על בסיס DGL 4 פעמים ביום תרם לשיפור קליני ברמת הכיבים של 50-75% כבר אחרי יום אחד של שימוש, ולהחלמה מלאה של הכיבים בתום 3 ימים.

בעיות במערכת הנשימה העליונה

בזכות ההשפעה נוגדת הדלקת, תמצית או חליטת שורש ליקוריץ יכולות לסייע במצבים דלקתיים במערכת הנשימה העליונה. במחקרים [12] במודלים של בעלי חיים למשל, השימוש בתמצית גליצריזין שהופקה משורש הליקוריץ סייע להקל על אסטמה, בפרט כשהיא שולבה עם טיפול תרופתי סטנדרטי (מחקר 13 , מחקר 14).      

תוצאות דומות ומבטיחות התקבלו גם במחקרים קליניים בבני אדם. סקירה של 29 מחקרים קליניים  [15] עם סך כולל של 3,001 משתתפים, בחנה את יעילות הטיפול של צמח הליקוריץ (לעיתים בפורמולה עם צמחים נוספים) לטיפול בבעיות ריאה. בהשוואה לטיפול התרופתי בלבד, הוספה של ליקוריץ (וצמחים נוספים) שיפרה באופן מובהק את מדדי תפקודי הריאות ואת השליטה במחלת האסטמה, הפחיתה מקרים של החמרה אקוטית בפרק זמן של שנה, ואף תרמה להפחתת מינון התרופות. כך שבהשוואה לפלסבו עם טיפול תרופתי בלבד, הוספת ליקוריץ (עם או בלי צמחים נוספים) שפרה את תפקודי הריאה וגם תופעות הלוואי היו נדירות. החוקרים הסיקו כי ליקוריץ וצמחים נוספים שניטלו במשולב עם הטיפול התרופתי השגרתי, שיפרו את מדדי מחלת האסטמה בהשוואה לטיפול מבוסס תרופות בלבד. אולם בגלל שחלק מהמחקרים לא היו כפולי-סמיות, נדרשים מחקרים כפולי סמיות נוספים לביסוס תוצאות סקירה זו.  

מחקרים נוספים, מעבדתיים [16]  מצביעים על פוטנציאל יעילותו של הליקוריץ (בחליטה ובתמצית) להגנה מפני דלקת גרון כתוצאה מזיהום חיידקי בגרון, כולל לאחר ניתוחים.

בריאות השן ומניעת עששת

שורש הליקוריץ עשוי להקנות הגנה כנגד חיידקים בפה שגורמים לעששת. במחקר [17] פיילוט שארך 3 שבועות, ניתנו לילדי טרום חובה סוכריות נטולות סוכר שהכילו 15 מ”ג שורש ליקוריץ, פעמיים ביום. בתום תקופת המחקר החוקרים מצאו שצריכת הסוכריות הפחיתה את ריכוז בפה של החיידק העיקרי שגורם לעששת. גם מחקרי מעבדה [18] שונים הראו כי תמציות ליקוריץ עשויות להקנות הגנה מפני חיידקים נפוצים שגורמים לעששת, וכי יש להן יכולת חיטוי חזקה אף יותר מהחומר המחטא החזק כלורהקסידין.

בעיות עור

צמח הליקוריץ משמש ברפואת הצמחים לטיפול בבעיות עור מגוונות, כולל דרמטיטיס, אקזמה, פסוריאזיס, מצבי גרד, אקנה ועוד.  במחקר פיילוט קליני מבוקר פלסבו, [19] בהשתתפות 60 בוגרים, נבדקה היעילות של ג’ל על בסיס תמצית ליקוריץ כטיפול חיצוני באטופיק דרמטיטיס (אקזמה על רקע אלרגי). תוצאות המחקר הראו כי לאחר שבועיים של שימוש, חל שיפור מובהק במצב הנגעים במדדים של אדמומיות העור, הנפיחות והגרד. החוקרים הסיקו מתוצאות המחקר כי ניתן להחשיב את תמצית הליקוריץ כטיפול יעיל באטופיק דרמטיטיס.

ירידה במשקל

מטא אנליזה [20] של  26 מחקרים קליניים עם סך כולל של 985 משתתפים בחנה השפעת נטילת ליקוריץ על משקל הגוף. תוצאות המחקרים הראו כי נטילת ליקוריץ תרמה לירידה מובהקת במשקל הגוף וכתוצאה מכך גם לירידה במדד מסת הגוף (BMI). אולם החוקרים ציינו כי בצד הירידה במשקל הודגמה גם עלייה בלחץ הדם הדיאסטולי אצל חלק מהמשתתפים. החוקרים הסיקו מתוצאות המטא אנליזה כי לנטילת ליקוריץ יש השפעות חיוביות בהקשר של הפחתת המשקל ומסת הגוף, אך לאור העלייה בלחץ הדם, מומלץ כי אנשים עם יתר לחץ דם ימנעו מנטילת הצמח למטרות הרזייה.

חלק מהמחקרים הצביעו על כך שההשפעות המטבוליות של הליקוריץ משמעותיות יותר דווקא בנשים. למשל, במחקר פיילוט קליני מבוקר פלסבו [21] נמצא כי מריחת קרם שהכיל 2.5% חומצה גליצריטינית (רכיב פעיל בליקוריץ) בכמות של 80 מ”ג ליום, הפחיתה את עובי שכבת השומן בירכיים של המשתתפות. מנגנון הפעולה של הרכיב אינו ברור עדיין, אך ככול הנראה הוא מעכב אנזים בשם 11β-HSD1 שמעורב בצבירת שומן ברקמת השומן.

גיל המעבר בנשים

גלי חום הם מהסימפטומים הנפוצים ביותר של גיל המעבר שעשויים לגרום לסבל רב עבור לא מעט נשים, וצמח הליקוריץ משמש ברפואת הצמחים המסורתית להקלה על תופעות אלו. במחקר קליני [22] מבוקר פלסבו שארך 90 יום, הושוותה השפעת נטילת תמצית ליקוריץ (במינון יומי של 1140 מ”ג) לנטילת טיפול הורמונלי חליפי, על מדדי התדירות, המשך ועוצמת גלי החום בקרב 60 נשים בגיל המעבר. מתוצאות המחקר עולה כי היעילות של תמצית הליקוריץ השתוותה או עלתה על היעילות של הטיפול ההורמונלי בכל הקשור לתדירות ולמשך הזמן של גלי החום, אך השיפור מבחינת עצמת גלי החום היה גדול יותר בקבוצת הטיפול ההורמונלי.

במחקר קליני [23] נוסף הודגמה היעילות של קרם למריחה וגינלית שהכיל 2% ליקוריץ, בשיפור מובהק בתסמינים של אטרופיה נרתיקית (זהו מצב של דלדול ברקמת הנרתיק כשהתסמינים המרכזיים הם יובש בנרתיק, תחושת עקצוץ, גרד וכאבים בזמן קיום יחסי מין) בקרב 70 נשים בגיל המעבר, בשימוש למשך 8 שבועות.

כבד שומני

במחקר פיילוט קליני מבוקר פלסבו, [24]  השתתפו 66 איש עם כבד שומני שאינו אלכוהולי, ורמות גבוהות של אנזימי כבד (AST, ALT) והצטברות שומן ברקמת הכבד, כפי שנצפה בבדיקת אולטרסאונד. קבוצת הטיפול נטלה 2 גרם ביום תמצית ליקוריץ (20% גליצריזין) למשך שבועיים. בתום תקופת המחקר הודגמה ירידה מובהקת ברמות אנזימי הכבד בקרב משתתפי קבוצת הליקוריץ, אך לא בקבוצת הפלסבו.

במחקר פיילוט קליני נוסף, [25] השתתפו 98 חולים עם שחמת כבד כתוצאה מכבד שומני לא אלכוהולי, השמנת יתר, עם או בלי מחלת כלייתית. במחקר נבדקה ההשפעה של טיפול בהפריצין heparisin)) – זהו שילוב רכיבים ע”ב 40 מ”ג גליצריזין, 400 מ”ג חומצת אמינו גליצין, ו- 20 מ”ג חומצת אמינו ציסטאין  – באינפוזיה למשך 10 ימים, ולאחר מכן  בקפסולה שהכילה 25 מ”ג גליצריזין, 25 מ”ג גליצין ו- 25 מ”ג חומצת אמינו מתיונין – למשך 80 יום. בתום תקופת המחקר היתה ירידה מובהקת במדדי שחמת הכבד. 

מחקרים ישראליים – מיצוי ליקוריץ פטנטי והשפעתו על התפתחות טרשת עורקים ועל גורמי סיכון נוספים למחלות לב וכלי דם.

בישראל נעשו בעשורים האחרונים מספר מחקרים קליניים שבחנו את השפעות הליקוריץ על רמות הכולסטרול ועל תהליכי היווצרות של טרשת עורקים. החוקר הישראלי שחקר את הצמח באופן מעמיק הוא פרופ’ מיכאל אבירם, ראש המחלקה לליפידים בפקולטה לרפואה בטכניון. במחקריו השתמש פרופ’ אבירם בתמצית DGL ייחודית, עשירה בגלברידין וברכיבים פלבנואידים נוספים, שנרשם עליה פטנט בארה”ב ובאירופה לטובת חברה ישראלית בשם פיטנס. בתהליך המיצוי הייחודי של חברת פיטנס מופקים מהשורש הרכיב הפעיל גלברידין יחד מכלול הרכיבים מסיסי השמן שבשורש הליקוריץ, אך ללא הרכיב גליצריזין (שעלול להיות מסוכן ולהעלות את לחץ הדם) וללא שאר הרכיבים מסיסי המים שבשורש.

במחקר [26] שפרסם  פרופ’ אבירם בשנת 1997, נמצא כי לתמצית הליקוריץ של חברת פיטנס פעילות נוגדת חמצון פוטנטית מאוד וכתוצאה מכך היא גרמה לעיכוב מובהק של תהליכי חמצון של כולסטרול מסוג LDL (המכונה הכולסטרול הרע). כידוע, שקיעה של כולסטרול מחומצן בדופנות כלי הדם מהווה גורם סיכון משמעותי מאוד להתפתחות טרשת עורקים ומחלות לב וכלי דם.  במחקר זה המשתתפים, שהיו בעלי רמות כולסטרול תקינות, נטלו 100 מ”ג תמצית שורש ליקוריץ של חברת פיטנס למשך שבועיים. לאחר תקופה זו, בבדיקת כולסטרול מסוג LDL הודגמה עמידות של הכולסטרול לתהליכי חמצון. זאת בהשוואה לבדיקת העמידות לחמצון שבוצעה לפני תחילת המחקר. החוקרים ציינו שניתן להסיק מתוצאות  המחקר, כי לאחר שרכיבי תמצית הליקוריץ נספגים, הם נצמדים למולקולות הכולסטרול (LDL) ובזכות פעילות נוגדת חמצון עוצמתית שמנטרלת רדיקלים חופשיים, הם מגינים על מולקולות הכולסטרול מפני תהליכי חמצון. במחקר צוינו לפחות 6 רכיבים פעילים, לרבות הגלברידין, שפעלו בסינרגיה כנוגדי חמצון עוצמתיים.

העובדה שהמחקר נערך בקרב משתתפים עם רמות כולסטרול LDL תקינות, מצביעה על הערך המוסף המניעתי וההגנתי שעשוי להיות לנטילת תמצית ליקוריץ עבור אנשים בריאים.

בשנת 2002פורסם בכתב העת המדעי Nutrition  מחקר פיילוט קליני, [27] כפול סמיות ומבוקר פלסבו שערך פרופסור אבירם, אשר הפעם בחן את השפעות נטילת תמצית הליקוריץ של חברת פיטנס על משתתפים עם רמות גבוהות של כולסטרול בדם. מטרת המחקר היתה לבדוק את פוטנציאל ההשפעה נוגדת תהליכי הטרשת של הליקוריץ בקרב משתתפי המחקר. 

המשתתפים נטלו 0.1 גרם ביום תמצית ליקוריץ למשך חודש. לאחר מכן, למטרות של השוואת היעילות וללא ידיעתם, ניתנה למשתתפים למשך חודש נוסף קפסולה של פלסבו.   

בתום חודש של נטילת תמצית הליקוריץ, נמצא כי:

  • רמת הכולסטרול המחומצן פחתה ב-55% בהשוואה לרמה של לפני תחילת לקיחת התמצית.
  • הנטייה להיצמדות (aggregation) של מולקולות כולסטרול LDL  (המהווה גורם סיכון לטרשת עורקים) פחתה ב- 28%
  • הודגמה ירידה של 9% ברמת הכולסטרול מסוג LDL (רמות גבוהות של כולסטרול LDL מהוות גורם סיכון להתפתחות טרשת עורקים).
  • הודגמה ירידה של 14% ברמות הטריגליצרידים בדם (רמות גבוהות של טריגליצרידים מהוות גורם סיכון להתפתחות טרשת עורקים)
  • הודגמה ירידה של 10% בלחץ הדם הסיסטולי (יתר לחץ דם מהווה גורם סיכון למחלות לב וכלי דם).

למעט הירידה בלחץ הדם שתוצאותיה נשמרו לאורך כל תקופת המחקר, שאר ההשפעות המיטיבות הנ”ל חלפו במהלך החודש בו המשתתפים עברו ליטול את קפסולת הפלסבו. על כן ככל הנראה יש לצרוך את תמצית הליקוריץ באופן ארוך טווח לשמירה על כלל התוצאות המיטיבות.

החוקרים הסיקו מתוצאות המחקר כי תמצית ליקוריץ שניטלת על ידי מטופלים עם רמות כולסטרול גבוהות בדם עשויה לפעול כרכיב נוגד טרשת עורקים ונוגד חמצון ומשכך – לפעול כנגד התפתחות מחלות לב וכלי דם.

בשנת 2003 ערך  פרופ’ אבירם מחקר [28] במודל של בע”ח שבחן את השפעת תמצית ליקוריץ עשירה בגלברידין על מניעת היווצרות טרשת עורקים. במחקר התגלה כי צריכת התמצית תרמה להגנת כולסטרול LDL מפני חמצון בשיעור של 80%! (בהשוואה לפלסבו), ולא זאת בלבד, אלא שההגנה מפני חמצון לוותה בפועל בהפחתה מובהקת בשיעור של 50% בגודל הפלאק הטרשתי שהצטבר בעורקים של בעלי החיים! כלומר התמצית גרמה בפועל להפחתה (נסיגה) של מחצית מגודל השכבה הטרשתית בעורקים תוך תקופה של 6 שבועות בלבד. עוד התגלה כי הרכיב גלברידין מסוגל לחדור אל תוך אותם תאים בלעניים שבולעים את מולקולות ה- LDL ותורמים לשקיעתן בדופנות העורקים, ולנטרל את הרדיקלים החופשיים שמחמצנים אותן.

לאחר שתמצית הליקוריץ של חברת פיטנס הדגימה פעילות שמפחיתה את חמצון הכולסטרול LDL בבע”ח ובבני אדם עם כולסטרול תקין או גבוה, וכמו כן, גרמה בפועל לנסיגת טרשת העורקים בבע”ח, בשנת 2016 ערך צוות חוקרים ישראלי בראשות ד”ר פוגלמן מהטכניון, מחקר פיילוט קליני מבוקר פלסבו [29]  חדש. הפעם המטרה הייתה לבחון האם תמצית ליקוריץ יכולה להקטין את שכבת הפלאק הטרשתי בעורקים גם בבני אדם. והתוצאות – הן היו לא פחות מדהימות!

במחקר השתתפו 110 אנשים עם רמות גבוהות של כולסטרול בגילאי 41-80.
קבוצת הטיפול נטלה במשך שנה 200 מ”ג ביום תמצית ליקוריץ והקבוצה השנייה קיבלה פלסבו. בתום תקופת המחקר נבדק באולטרסאונד עובי השכבה הפנימית ביותר בעורקי הקארוטיד (עורקי הצוואר), בבדיקה ייעודית שנקראת Carotid Intima-Media Thickness  (CIMT). זאת משום שכשהכולסטרול שוקע בדופנות הפנימיות של העורקים הוא יוצר שכבת פלאק טרשתית שגורמת לעיבוי שלהן. לכן העובדה שהדופן הפנימית עבה יותר, מצביעה על שכבת פלאק טרשתי גדולה יותר.

לאחר שנה, תוצאות המחקר הראו כי בקבוצה שנטלה תמצית ליקוריץ, עובי עורקי הקרוטיד פחת באופן משמעותי (מ-0.92 מ”מ ל- 0.84 מ”מ). זאת לעומת קבוצת הפלסבו, בה היתה דווקא עלייה בעובי דופנות העורקים (מ- 0.85 מ”מ ל-0.88 מ”מ ש

בנוסף, גם לחץ הדם הסיסטולי של המשתתפים בקבוצת הטיפול ירד מ- 138 יחידות ל- 125 יחידות (אך הוא עלה מ- 136 ל- 137 יחידות בקבוצת הפלסבו) ולחץ הדם הדיאסטולי ירד אף הוא בקבוצת הטיפול מ- 92 יחידות ל- 84 יחידות (אך הוא עלה בקבוצת הפלסבו מ- 89 יחידות ל- 90 יחידות). ערכי הכולסטרול טוטאל ירדו בקבוצת הליקוריץ מ- 284 מ”ג/ד”ל ל- 262 מ”ג/ד”ל וכנ”ל לגבי ערכי ה- LDL (ירדו מ- 183 מ”ג/ד”ל ל-  174 מ”ג/ד”ל).

החוקרים הסיקו מתוצאות המחקר כי הירידה לאחר שנה בעובי דופנות עורקי הקרוטיד, בערכי הכולסטרול טוטאל, כולסטרול LDL ולחץ הדם, מצביעה על כך שנטילת תמצית הליקוריץ יכולה לצמצם את ההתהוות של טרשת עורקים ושל מחלות הלב וכלי הדם המקושרות אליה.

  1. Xiao Y, Xu J, Mao C, Jin M, Wu Q, Zou J, Gu Q, Zhang Y, Zhang Y. 18Beta-glycyrrhetinic acid ameliorates acute Propionibacterium acnes-induced liver injury through inhibition of macrophage inflammatory protein-1alpha. J Biol Chem. 2010 Jan 8;285(2):1128-37. doi: 10.1074/jbc.M109.037705. Epub 2009 Nov 6. PMID: 19897483; PMCID: PMC2801241.
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2801241/ .
  3. Wang L, Yang R, Yuan B, Liu Y, Liu C. The antiviral and antimicrobial activities of licorice, a widely-used Chinese herb. Acta Pharm Sin B. 2015 Jul;5(4):310-5. doi: 10.1016/j.apsb.2015.05.005. Epub 2015 Jun 17. PMID: 26579460; PMCID: PMC4629407.
  4. The antiviral and antimicrobial activities of licorice, a widely-used Chinese herb - PMC (nih.gov) 
  5. Saeedi M, Morteza-Semnani K, Ghoreishi MR. The treatment of atopic dermatitis with licorice gel. J Dermatolog Treat. 2003 Sep;14(3):153-7. doi: 10.1080/09546630310014369. PMID: 14522625.
  6. The treatment of atopic dermatitis with licorice gel - PubMed (nih.gov)
  7. Saeedi M, Morteza-Semnani K, Ghoreishi MR. The treatment of atopic dermatitis with licorice gel. J Dermatolog Treat. 2003 Sep;14(3):153-7. doi: 10.1080/09546630310014369. PMID: 14522625.
  8. The treatment of atopic dermatitis with licorice gel - PubMed (nih.gov)
  9. Raveendra KR, Jayachandra, Srinivasa V, Sushma KR, Allan JJ, Goudar KS, Shivaprasad HN, Venkateshwarlu K, Geetharani P, Sushma G, Agarwal A. An Extract of Glycyrrhiza glabra (GutGard) Alleviates Symptoms of Functional Dyspepsia: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:216970. doi: 10.1155/2012/216970. Epub 2011 Jun 16. PMID: 21747893; PMCID: PMC3123991.
  10. An Extract of Glycyrrhiza glabra (GutGard) Alleviates Symptoms of Functional Dyspepsia: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study - PMC (nih.gov)
  11. Di Pierro F, Gatti M, Rapacioli G, Ivaldi L. Outcomes in patients with nonerosive reflux disease treated with a proton pump inhibitor and alginic acid ± glycyrrhetinic acid and anthocyanosides. Clin Exp Gastroenterol. 2013;6:27-33. doi: 10.2147/CEG.S42512. Epub 2013 Mar 27. PMID: 23569394; PMCID: PMC3615700.
  12. Outcomes in patients with nonerosive reflux disease treated with a proton pump inhibitor and alginic acid ± glycyrrhetinic acid and anthocyanosides - PMC (nih.gov)
  13. https://search.informit.org/doi/10.3316/INFORMIT.950298610899394
  14. Jalilzadeh-Amin G, Najarnezhad V, Anassori E, Mostafavi M, Keshipour H. Antiulcer properties of Glycyrrhiza glabra L. extract on experimental models of gastric ulcer in mice. Iran J Pharm Res. 2015 Fall;14(4):1163-70. PMID: 26664383; PMCID: PMC4673944.
  15. Antiulcer properties of Glycyrrhiza glabra L. extract on experimental models of gastric ulcer in mice - PMC (nih.gov)
  16. Hajiaghamohammadi AA, Zargar A, Oveisi S, Samimi R, Reisian S. To evaluate of the effect of adding licorice to the standard treatment regimen of Helicobacter pylori. Braz J Infect Dis. 2016 Nov-Dec;20(6):534-538. doi: 10.1016/j.bjid.2016.07.015. Epub 2016 Sep 8. PMID: 27614124; PMCID: PMC9427648. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27614124/
  17. https://www.nature.com/articles/4805417
  18. Das SK, Das V, Gulati AK, Singh VP. Deglycyrrhizinated liquorice in aphthous ulcers. J Assoc Physicians India. 1989 Oct;37(10):647. PMID: 2632514. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2632514/
  19. Hocaoglu AB, Karaman O, Erge DO, Erbil G, Yilmaz O, Bagriyanik A, Uzuner N. Glycyrrhizin and long-term histopathologic changes in a murine model of asthma. Curr Ther Res Clin Exp. 2011 Dec;72(6):250-61. doi: 10.1016/j.curtheres.2011.11.002. PMID: 24648593; PMCID: PMC3957157. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3957157/
  20. Yang Y, Shi Q, Liu Z, Li RJ, Pan PW, Hou YY, Lu WG, Bai G. The synergistic anti-asthmatic effects of glycyrrhizin and salbutamol. Acta Pharmacol Sin. 2010 Apr;31(4):443-9. doi: 10.1038/aps.2009.207. Epub 2010 Mar 15. PMID: 20228825; PMCID: PMC4085675. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4085675/
  21. Yang N, Patil S, Zhuge J, Wen MC, Bolleddula J, Doddaga S, Goldfarb J, Sampson HA, Li XM. Glycyrrhiza uralensis flavonoids present in anti-asthma formula, ASHMI™, inhibit memory Th2 responses in vitro and in vivo. Phytother Res. 2013 Sep;27(9):1381-91. doi: 10.1002/ptr.4862. Epub 2012 Nov 19. PMID: 23165939; PMCID: PMC3593755. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3593755/
  22. Shergis JL, Wu L, Zhang AL, Guo X, Lu C, Xue CC. Herbal medicine for adults with asthma: A systematic review. J Asthma. 2016 Aug;53(6):650-9. doi: 10.3109/02770903.2015.1101473. Epub 2016 May 12. PMID: 27172294. Herbal medicine for adults with asthma: A systematic review - PubMed (nih.gov)
  23. Wijesundara NM, Rupasinghe HPV. Herbal Tea for the Management of Pharyngitis: Inhibition of Streptococcus pyogenesGrowth and Biofilm Formation by Herbal Infusions. Biomedicines. 2019 Aug 24;7(3):63. doi: 10.3390/biomedicines7030063. PMID: 31450579; PMCID: PMC6783935.   Herbal Tea for the Management of Pharyngitis: Inhibition of Streptococcus pyogenes Growth and Biofilm Formation by Herbal Infusions - PMC (nih.gov)
  24. Peters MC, Tallman JA, Braun TM, Jacobson JJ. Clinical reduction of S. mutans in pre-school children using a novel liquorice root extract lollipop: a pilot study. Eur Arch Paediatr Dent. 2010 Dec;11(6):274-8. doi: 10.1007/BF03262762. PMID: 21108917. Clinical reduction of S. mutans in pre-school children using a novel liquorice root extract lollipop: a pilot study - PubMed (nih.gov)
  25. Ajagannanavar SL, Battur H, Shamarao S, Sivakumar V, Patil PU, Shanavas P. Effect of aqueous and alcoholic licorice (glycyrrhiza glabra) root extract against streptococcus mutans and lactobacillus acidophilus in comparison to chlorhexidine: an in vitro study. J Int Oral Health. 2014 Jul;6(4):29-34. PMID: 25214729; PMCID: PMC4148569. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4148569/
  26. Saeedi M, Morteza-Semnani K, Ghoreishi MR. The treatment of atopic dermatitis with licorice gel. J Dermatolog Treat. 2003 Sep;14(3):153-7. doi: 10.1080/09546630310014369. PMID: 14522625. The treatment of atopic dermatitis with licorice gel - PubMed (nih.gov)
  27. Luís Â, Domingues F, Pereira L. Metabolic changes after licorice consumption: A systematic review with meta-analysis and trial sequential analysis of clinical trials. Phytomedicine. 2018 Jan 15;39:17-24. doi: 10.1016/j.phymed.2017.12.010. Epub 2017 Dec 9. PMID: 29433679. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29433679/
  28. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0039128X05000577
  29. Menati L, Khaleghinezhad K, Tadayon M, Siahpoosh A. Evaluation of contextual and demographic factors on licorice effects on reducing hot flashes in postmenopause women. Health Care Women Int. 2014 Jan;35(1):87-99. doi: 10.1080/07399332.2013.770001. Epub 2013 May 10. PMID: 23663094. Evaluation of contextual and demographic factors on licorice effects on reducing hot flashes in postmenopause women - PubMed (nih.gov)
  30. Sadeghi M, Namjouyan F, Cheraghian B, Abbaspoor Z. Impact of Glycyrrhiza glabra (licorice) vaginal cream on vaginal signs and symptoms of vaginal atrophy in postmenopausal women: A randomized double blind controlled trial. J Tradit Complement Med. 2019 Feb 27;10(2):110-115. doi: 10.1016/j.jtcme.2019.02.005. PMID: 32257873; PMCID: PMC7109473. Impact of Glycyrrhiza glabra (licorice) vaginal cream on vaginal signs and symptoms of vaginal atrophy in postmenopausal women: A randomized double blind controlled trial - PMC (nih.gov)
  31. Hajiaghamohammadi AA, Ziaee A, Samimi R. The efficacy of licorice root extract in decreasing transaminase activities in non-alcoholic fatty liver disease: a randomized controlled clinical trial. Phytother Res. 2012 Sep;26(9):1381-4. doi: 10.1002/ptr.3728. Epub 2012 Feb 6. PMID: 22308054. The efficacy of licorice root extract in decreasing transaminase activities in non-alcoholic fatty liver disease: a randomized controlled clinical trial - PubMed (nih.gov)
  32. Khukhlina O, Antoniv A, Kanovska L, Mandryk O, Smandych V. EFFECTIVENESS OF NONALCOHOLIC STEATOHEPATITIS CORRECTION ON THE BAСKGROUND OF OBESITY WITH CONCOMITANT CHRONIC KIDNEY DISEASE. Georgian Med News. 2018 Oct;(283):76-80. PMID: 30516498. EFFECTIVENESS OF NONALCOHOLIC STEATOHEPATITIS CORRECTION ON THE BAСKGROUND OF OBESITY WITH CONCOMITANT CHRONIC KIDNEY DISEASE - PubMed (nih.gov)
  33. Fuhrman B, Buch S, Vaya J, Belinky PA, Coleman R, Hayek T, Aviram M. Licorice extract and its major polyphenol glabridin protect low-density lipoprotein against lipid peroxidation: in vitro and ex vivo studies in humans and in atherosclerotic apolipoprotein E-deficient mice. Am J Clin Nutr. 1997 Aug;66(2):267-75. doi: 10.1093/ajcn/66.2.267. PMID: 9250104. Licorice extract and its major polyphenol glabridin protect low-density lipoprotein against lipid peroxidation: in vitro and ex vivo studies in humans and in atherosclerotic apolipoprotein E-deficient mice - PubMed (nih.gov)
  34. https://licorich.com/wp-content/uploads/2019/05/michael-Aviram-min.pdf
  35. https://licorich.com/wp-content/uploads/2019/05/michael-Aviram-min.pdf
  36. Fogelman Y, Gaitini D, Carmeli E. Antiatherosclerotic effects of licorice extract supplementation on hypercholesterolemic patients: decreased CIMT, reduced plasma lipid levels, and decreased blood pressure. Food Nutr Res. 2016 Apr 22;60:30830. doi: 10.3402/fnr.v60.30830. PMID: 27113136; PMCID: PMC4845696. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27113136/
  37.  
  38.  

מוצרים מומלצים

ליקוטבע 200 מ"ג

בקבוק 1 - 120 כמוסות * 200 מ"ג

540.00 
4* ליקוטבע 200 מ"ג

4* 120 כמוסות 200 מ"ג בבקבוק

המחיר המקורי היה: 2,160.00 ₪.המחיר הנוכחי הוא: 1,800.00 ₪.
3* ליקוטבע 200 מ"ג

3 * 120 כמוסות 200 מ"ג בבקבוק

המחיר המקורי היה: 1,620.00 ₪.המחיר הנוכחי הוא: 1,450.00 ₪.

מאמרים קשורים

dried fruits
מה הקשר בין פירות יבשים לטרשת עורקים?
לפירות היבשים יש הרבה סגולות בריאותיים ולא רק בט"ו בשבט. אך חשוב לדעת ממה להיזהר...
Fatty liver
כבד שומני | סקירה מקיפה על המחלה הסמויה
ד"ר גיל יוסף שחר M.D מסביר בהרחבה על הכבד השומני, כיצד הוא נוצר, מה התסמינים,...
The proven plant
הצמח שהוכח מחקרית כמנקה את העורקים
במאמר זה נכיר צמח אחד, מיוחד מאוד ועוצמתי מאוד, שנמצא במחקרים כיעיל הן למניעה והן...

הבסיס הצמחי

שוש קרח- ליקוריץ _ Glycyrrhiza glabra
ליקוריץ

רוצה ליצור קשר עם נינה?

יש לשלוח את הטופס

729001692781