Fraud Blocker
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דקל המסור, דקל ננסי – Serenoa repens

דקל המסור הינו עץ קטן. מוצאו בדרום מזרח אמריקה הצפונית.

שמו הבוטני המלא של הצמח הוא Serenoa repens (serrulata)
שם הסוג הבוטני, Serenoa, נקרא על שם הבוטנאי האמריקאי סרנו ווטסון.

השם העממי מתייחס לקצוות הפטוטרת המחודדים של דקל זה, המשווים לעלים מראה של מסור.

חלק הצמח בשימוש פירות.

רכיבים פעילים עיקריים

חומצות שומן (חופשיות או בצורת טריגליצרידים, ביניהן capric acid, caproic acid, caprylic acid, lauric acid, myristic acid, oleic acid, myristoleic acid, palmitic acid), פיטוסטרוֹלים (campesterol, β-sitosterol, stigmasterol), פוליסכרידים (arabinose, galactose, uronic acid), פלבונואידים, פנולים (anthranilic acid), שמן נדיף.

פעילות רפואית מוכחת מחקרית:

מאזן/מזין מערכת הורמונלית (גברים), מעלה ספירת זרע, נוגד דלקת, נוגד עווית, מעכב האנזים 5-אלפא רדוקטז, משפר תנובת חלב אם.

הגדלה שפירה של הערמונית (BPH), דלקת בלוטת הערמונית (פרוסטאטיטיס), אי פריון גברים, אין אונות, התקרחות, הנקה – ייצור מועט של חלב, שחלות פוליציסטיות.

במחקר אקראי מבוקר (ינואר 2017), שנערך בפקיסטן, הוערכה היעילות והסבילות של תוסף צמחי לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית. במחקר נכללו 100 גברים בגילאי 40-80 עם הגדלה שפירה של הערמונית, אשר חולקו אקראית לנטילת התוסף הצמחי או לנטילת טיפול תרופתי (Terazosin HCl) למשך 8 שבועות. התוסף הכיל 80 מ"ג דקל ננסי (Serenoa repens), שורש סרפד (Urtica dioica) בכמות של 60 מ"ג, 50 מ"ג זרעי דלעת (Cucurbita pepo) ו-25 מ"ג שזיף אפריקאי (Pygeum africanum).

החוקרים מראים כי בשתי הקבוצות חל שיפור מובהק בתסמינים הקשורים בדרכי השתן התחתונות, עם יתרון קל לתוסף הצמחי. החוקרים מסכמים כי התוסף הצמחי נסבל היטב ונמצא יעיל להקלה על תסמינים בדרכי השתן התחתונות על רקע הגדלה שפירה של הערמונית, ללא השפעות שליליות. יחד עם זאת, נדרשים מחקרים נוספים בהיקף גדול יותר ובאיכות מתודולוגית גבוהה יותר על מנת לבסס את המסקנות ולגבש המלצות לשימוש קליני. 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28625956

בסקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים אקראיים מבוקרים (2021) הוערכה ההשפעה של דקל ננסי (Serenoa repens) לטיפול בתסמינים בדרכי השתן על רקע הגדלה שפירה של הערמונית. בסקירה נכללו 27 מחקרים בהם 4,853 גברים, כאשר ברוב המחקרים נכללו גברים בשנות ה-60 לחייהם עם רמת תסמינים מתונה והגדלה מתונה של הערמונית. ב-19 מחקרים נבדקה ההשפעה של דקל ננסי כצמח יחיד וב-8 מחקרים דקל ננסי נכלל בפורמולת צמחי מרפא. באופן כללי לא נמצאה השפעה משמעותית לדקל ננסי על תסמינים בדרכי השתן, איכות החיים או השפעות שליליות בטווח הקצר (2-6 חודשים) או בטווח הארוך (12-17 חודשים). ישנן עדויות המצביעות על פוטנציאל של השימוש בפורמולות שונות לשיפור התסמינים בטווח הקצר, אולם הממצאים אינם חד משמעיים ולא ניתן לקבוע מסקנה ברורה. החוקרים מסכמים כי לא נמצאה תמיכה לשימוש בדקל ננסי כצמח יחיד לטיפול בתסמינים בדרכי השתן על רקע הגדלה שפירה של הערמונית.    

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34488251/

בסקירה שיטתית ומטה-אנליזה (2018) הוערכה היעילות והבטיחות של תוסף דקל ננסי (Serenoa repens), המשווק תחת השם המסחרי Permixon, לטיפול בתסמינים בדרכי השתן, הקשורים בהגדלה שפירה של הערמונית. בסקירה נכללו 27 מחקרים, מהם 15 מחקרים אקראיים מבוקרים ו-12 מחקרים תצפיתיים (סה"כ 5,800 משתתפים), בהם ניתן התוסף במינון 320 מ"ג ליום. 

להלן סיכום הממצאים: 

בהשוואה לפלסבו, נטילת התוסף הייתה קשורה בירידה במספר השתנות הלילה (הפרש של 0.64 פעמים) ובעלייה בנפח השתן. 

נטילת התוסף הייתה בעלת יעילות דומה לטיפול תרופתי בהתייחס לשיפור התסמינים ולעלייה בנפח השתן. 

לא דווח על השפעה שלילית לתוסף על התפקוד המיני ובאופן כללי התוסף נמצא בטוח, כאשר הפרעות במערכת העיכול היו ההשפעות השליליות העיקריות. 

השפעות הטיפול היו דומות גם בקרב מטופלים שנטלו את התוסף שנה ומעלה. 

החוקרים מסכמים כי התוסף מהווה אפשרות יעילה ובטוחה לטיפול ארוך טווח בתסמינים בדרכי השתן על רקע הגדלה שפירה של הערמונית. המחקר מומן על ידי חברת Pierre Fabre Ibérica, המשווקת את התוסף. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29694707

סקירה (יולי 2016) בוחנת את העדויות לגבי יעילות השימוש ברפואת צמחים במצבים של הגדלה שפירה של הערמונית (BPH), זאת לאור היקף המכירות הגדול של תוספים ומוצרים טבעיים לטיפול בתסמיני BPH. בסקירה נבדקו העדויות הקליניות בדגש על צמחי המרפא דקל ננסי (Seronoa repens), שזיף אפריקאי (Pygeum africanum) ושיפון (Secale cereale). בהתייחס לדקל ננסי, מצויינת סקירת קוקרן משנת 2012 שבחנה את יעילות הצמח כפי שעולה מ-32 מחקרים אקראיים מבוקרים בהם 5,666 גברים עם משך טיפול של 4-72 שבועות. בסקירה לא נמצאה תמיכה ליעילות של דקל ננסי לשיפור תסמינים בדרכי השתן התחתונות.מסקירות קודמות שנערכו על ידי אותה קבוצת חוקרים, עד לשנת 2002, עולה כי קיימת תרומה קלינית קלה לדקל ננסי אולם מאז שנת 2009 שינו החוקרים את מסקנתם, זאת לאור מחקרים עדכניים באיכות מתודולוגית טובה יותר. המחקרים מאז 2012 בוחנים את ההשפעה של תוספים משולבים ולא צמח בודד אולם למרות הממצאים המבטיחים עדיין קיימות מגבלות מתודולוגיות שאינן מאפשרות לקבוע מסקנה חד משמעית לגבי היעילות הקלינית.כיום נערכים מחקרים בחיות מעבדה אשר בודקים את היעילות של רכיבים צמחיים נוספים כמו כורכומין, רימון וזרעי פשתן. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27180172

מחקר השוואתי שפורסם בשנת 2015 בחן את ההשפעה של תוסף בשם Prostamev Plus (המכיל 320 מ"ג דקל ננסי Serenoa repens, עם ברומלין ושורש סרפד Urtica dioica, מינון לא ידוע) לעומת דקל ננסי בלבד לטיפול בתפקוד מיני ובתסמיני הטלת שתן.

100 גברים בגילאי 40-65 ללא סרטן הערמונית אך הסובלים מדלקת בבלוטת הערמונית השתתפו במחקר.

הם חולקו ל-4 קבוצות טיפול:

א1 - 500 מ"ג יומי לבופלוקסצין למשך 10 ימים, ותוסף פרוסטמב פלוס למשך חודשיים.

א2 - 500 מ"ג לבופלוקסצין יומי למשך 10 ימים, ו-320 מ"ג דקל ננסי למשך חודשיים.

ב1 - טיפול אנטיביוטי ספציפי ל-10 ימים ותוסף פרוסטמס פלוס למשך חודשיים.

ב2 - טיפול אנטיביוטי ספציפי למשך 10 ימים, ו-320 מ"ג דקל ננסי למשך חודשיים.

נמצא כי הקבוצות אשר טופלו עם התוסף פרוסטמב פלוס הראו שיפור לעומת הקבוצות שטופלו עם דקל ננסי בלבד במדדי IPSS- International prostate symptom score, זרימת שתן וחיי מין.

לא דווח על תופעות לוואי.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25847892

מחקר פרוספקטיבי רנדומלי (ינואר 2009) בחן את ההשפעה של דקל ננסי (Serenoa repens), שורש סרפד (Urtica dioica), כורכומין וקוורציטין, לטיפול משולב עם ציפרופלוקסצין (תרופה אנטיביוטית) לטיפול בדלקת ערמונית חיידקית. 143 מטופלים הסובלים מדלקת ערמונית חיידקית השתתפו במחקר, כולם קיבלו ציפרופלוקסצין במינון 600 מ"ג ליום במשך 14 יום. בקבוצת ההתערבות בנוסף לטיפול האנטיביוטי המטופלים קיבלו גם את התוספים הצמחיים.

חודש לאחר תחילת המחקר, בקבוצת הטיפול האנטיביוטי 27% מהמטופלים דיווחו על שיפור, לעומת 89.6% בקבוצת ההתערבות. נמצא שיפור מבחינת התסמינים ואיכות החיים. כעבור שישה חודשים בקבוצת הביקורת 2 אנשים סבלו מחזרת המחלה, בעוד בקבוצת ההתערבות כולם נותרו בריאים.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19181486

בסקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים אקראיים מבוקרים (2021), נבדקה ההשפעה של דקל ננסי (Serenoa repens) על התפקוד המיני בקרב גברים. החוקרים מסבירים כי דקל ננסי משמש לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית ובדלקת ערמונית, אולם ישנה תפיסה המועברת ברשתות החברתיות לפיה לדקל ננסי עלולה להיות השפעה שלילית על התפקוד המיני. בניתוח נכללו תשעה מחקרים, מהם בחמישה מחקרים נבדקה ההשפעה של דקל ננסי לעומת פלסבו ובארבעה מחקרים נבדקה ההשפעה לעומת טיפול תרופתי (tamsulosin). בהתייחס לשינוי בתפקוד המיני לאחר ההתערבות בהשוואה לנתוני הבסיס, לא נמצאו הבדלים מובהקים בין שימוש בדקל ננסי לעומת פלסבו או tamsulosin. יותר מכך, נמצא כי השימוש בדקל ננסי היה קשור בסיכוי נמוך יתר לסבול מהפרעות בשפיכה לעומת tamsulosin. החוקרים מסכמים כי אומנם איכות העדויות נמוכה, אולם בדומה לממצאים קודמים לא נמצאה תמיכה לכך שלדקל ננסי השפעה שלילית על התפקוד המיני בקרב גברים. הם מציעים לבחון האם הדיווחים על השפעה שלילית עשויים להיות מוסברים על ידי אפקט נוסבו (תגובה גופנית שלילית כאשר קיימת ציפייה לכך). לפיכך, ייתכן שיש לשנות את דרך העברת המידע למטופל, ובמקום לציין את הסיכון להשפעות שליליות ניתן לנקוט בגישה חיובית ולציין מהו שיעור המטופלים שלא צפויים לסבול מהשפעות שליליות.  

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34933534/

סקירה (נובמבר 2015) בה נמצא כי הרכיבים העיקריים המצויים בתוספי תזונה לשיפור הבריאות המינית בגברים כוללים ג'ינסנג, דקל ננסי, אבץ, אפימדיום, ויטמיני B, חילבה, ל-ארגינין, מאקה, DHEA וגינקו אולם העדויות להערכת יעילות רכיבים אלה הינן לרוב באיכות נמוכה.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26531010

מחקר כפול-סמיות מבוקר פלסבו, (2020) שנערך באיראן, נבדקה היעילות והבטיחות של סירופ צמחי לשיפור התפקוד וההנאה המינית בקרב גברים. במחקר נכללו 100 גברים נשואים ובריאים, אשר נטלו את הסירופ או פלסבו 7-12 שעות לפני קיום יחסי מין. הסירופ הכיל 20% קוטב מצוי Tribulus terrestris), 20%) ג'ינסנג קוריאני Panax ginseng), 20%) ג'ינג'ר (Zingiber officinale), 10%) חרוב Ceratonia siliqua), 10%) פרג Papaver rhoeas), 5%) פולן עץ דקל, ו-15% דבש. המשתתפים התבקשו לענות על שאלון להערכת החוויה המינית (Arizona Sexual Experience Scale) בתחילת המחקר ולאחר קיום יחסי המין. נמצא כי בהשוואה לפלסבו, גברים שנטלו את הסירופ דיווחו על רמה גבוהה יותר במדדים של חשק מיני, עוררות, זקפה, אורגזמה וסיפוק. לא דווח על השפעות שליליות משמעותיות הקשורות בהתערבות. החוקרים מסכמים כי הסירופ תרם לשיפור התפקוד והחוויה המינית, ועשוי להוות חלופה יעילה ובטוחה לתרופות המיועדות להגברת התפקוד המיני. המחקר מומן על ידי החברה האיראנית Taranom Exir Taha Co. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2225411019308752

מוצרים קשורים

12 חבילות Teva P.R.S.T- טבע פרוסט - 720 כמוסות (60*12)
המחיר המקורי היה: 2,400.00 ₪.המחיר הנוכחי הוא: 1,850.00 ₪.
4 חבילות Teva P.R.S.T- טבע פרוסט - 240 כמוסות (60*4)
המחיר המקורי היה: 800.00 ₪.המחיר הנוכחי הוא: 750.00 ₪.
Teva P.R.S.T- טבע פרוסט- 60 כמוסות

בקבוק 1 - 60 כמוסות * 500 מ"ג

200.00 

רוצה ליצור קשר עם נינה?

יש לשלוח את הטופס

729001692781