Fraud Blocker
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תה ירוק Camellia sinensis

תה הוא הכינוי לצמחים המופקים מצמח התה- המוכר בשמו המדעי “Camellia sinensis”  צמח ירוק עד  הגדל באקלים טרופי

הצמח מקורו בדרום-מזרח אסיה, והוא מתפרס כיום ברחבי העולם במגוון גדלים ותנאי אקלים.

כל סוגי התה השונים מגיעים מאותו הצמח, והבירה בתה ספציפי תלויה במעברי הטיפוח, האזור בו גדל הצמח, והעיבוד של העלים.

התה הירוק נוצר מעלים צעירים של הצמח אשר לא עברו תהליך של התחמצנות. כדי למנוע מהעלים להתחמצן, מעבירים אותם תהליכי  עיבוד קצר של העלים שמבוסס על חימום מינימלי שעוצרים ומונעים המשך התחמצנות, כדי לשמור על יתרונות הטעם והרכיבים הבריאותיים.

הסינים היו הראשונים לזהות את הסגולות הבריאותיות הגדולות והחשובות שיש בתה ופיתחו שיטות שונות וסוגים שונים של תה המופקים כולם מאותו הצמח. החלוקה המוכרת כיום לסוגי התה השונים קשורה לתהליך העיבוד שעובר הצמח מהרגע שהוא נקטף, אך כמובן שיש גם קשר לסוג הצמח שבו עושים שימוש בתהליך העיבוד. התה המוכר והנפוץ ביותר בשימוש על ידי הסינים וברחבי העולם כולו הוא התה הירוק. 

הסינים העדיפו לקטוף את העלים הצעירים והניצנים של צמח התה ומיד אחרי הקטיף להעביר אותם חימום עז בווק גדולה וחמה מאוד, במטרה לעצור את תהליך החמצון הטבעי ולשמור כך על כמה שיותר ערכים תזונתיים וחומרים פעילים בצמח.

חומרים פעילים עיקריים:

פוליפנולים, קטכינים כמו הגלקטיקטין (EGCG), וקפאין. מספר סוגים של פוליפנולים וקטכינים,- נוגדי חמצון טבעיים.

תועלות רפואיות מוכחות מחקרית:

המרכז הארצי לבריאות משלימה ואינטגרטיבית (NCCIH) של המכונים הלאומיים לבריאות בארצות הברית סיכם את האפקטיביות הרפואית של תה ירוק[2]. נכון לשנת 2021, העדויות המחקריות היחידות לתועלת של תה ירוק הן בשימוש של משחה המבוססת על תמצית התה כטיפול ביבלות גניטליות[2]. קיימים ממצאים לא עקביים לגבי הקשר בין צריכת תה ירוק לבין סרטן[2]. קיים מספר קטן של מחקרים שמעיד על יתרונות של תה ירוק ושחור ללחץ דם גבוה ולכולסטרול, אך בשל מגבלות מחקריות, ממצאים אלה לא תורגמו להמלצות מעשיות[2]. לא נמצא שתמציות תה ירוק מסייעות להפחתת משקל או שמירה על משקל[2].

למרות הביסוס המדעי החלש[2], בעיתונות התפרסמו מספר כתבות הטוענות כי [3] התה הירוק יכול לשפר את תפקוד הלב וזרימת הדם בגוף ולסייע בהפחתה במשקל, בכולסטרול ובסיכון לשבץ מוחי[4]. כמו כן פורסם שבמחקר שנערך בשנת 2019 על ידי חוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור נמצאו עדויות לתרומה החיובית של שתיית תה ירוק, תה שחור ותה אולונג (אין במחקר זה עדיפות לתה ירוק), לתפקוד המוח[5].

  1. Mary Lou Heiss, Robert J. Heiss (23 Mar 2011). The Story of Tea: A Cultural History and Drinking Guide. Random House LLC. p. 182.
  2.  לקפוץ מעלה אל:1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Green Tea, NCCIH (באנגלית)
  3.  תה ירוק: סגולות בריאותיות וסוגי התה השונים- VitaPlus, באתר ויטה פלוס, ‏2020-05-06
  4.  יעקב הנקין, תה ירוק-המשקה שיגן עליכם מפני מחלותהארץ, 28 פברואר 2013
  5.  גלי סגל, מחקר: שתיית תה משפרת את תפקוד המוחמעריב, 18 בספטמבר 2019
  6. Henning SM, Wang P, Said JW et al. Randomized clinical trial of brewed green and black tea in men with prostate cancer prior to prostatectomy. Prostate 2014 Dec 24.

מחקר קליני רנדומלי (2014) בחן את ההשפעה של תה ירוק ותה שחור בגברים הסובלים מסרטן הערמונית לפני ניתוח. 93 גברים חולקו לקבל 6 כוסות ביום תה ירוק, תה שחור או מים כביקורת.

נראה כי צריכת תה ירוק הובילה להפחתה משמעותית ברמות NFkB בהשוואה לתה שחור ולמים.

ב-32 מתוך 34 הגברים שצרכו תה ירוק נצפו פוליפנוֹלים ברקמות הערמונית.

לא נמצאו פוליפנוֹלים ברקמות הערמונית של גברים בקבוצות הביקורת והתה השחור.

תה ירוק הוביל אף לירידה קטנה אך מובהקת ברמות PSA, ירידה שלא נצפתה בקבוצות האחרות

2. McLarty, J., Bigelow, R.L., Smith, M., Elmajian, D., Ankem, M., & Cardelli, J.A. (2009). Tea Polyphenols Decrease Serum Levels of Prostate-Specific Antigen, Hepatocyte Growth Factor, and Vascular Endothelial Growth Factor in Prostate Cancer Patients and Inhibit Production of Hepatocyte Growth Factor and Vascular Endothelial Growth Factor In vitro.

מחקר קליני (2009) הדגים כי נטילת תוסף יומי של ECGC במינון של 800 מ"ג ליום בקרב חולי סרטן ערמונית לפני ניתוח

הביא לירידה משמעותית ברמות VEG, HGF ו-PSA. כמו כן הודגמה ירידה ברמות IGF-1, IGFBG-3 וביחס ביניהם, כמו גם שיפור בתפקודי הכבד

ההשפעה של תה ירוֹק ושל שוּם על אנזימי הכבד

בשתי סקירות ומטה-אנליזות של מחקרים אקראיים מבוקרים נבדקה ההשפעה של תה ירוק ושל שום (Allium sativum) על אנזימי הכבד. 

בסקירה הראשונה נכללו 15 מחקרים, בהם ניתנו תוספי תה ירוק, קטכינים או ECGC, במינון שנע בין 300 ל-1,500 מ"ג/יום למשתתפים בריאים או עם מגוון מצבים בריאותיים כגון כבד שומני, עודף משקל ושמנות, ונשים לאחר גיל המעבר. החוקרים מציינים כי תה ירוק עשיר ברכיבים פוליפנוֹלים בעלי פעילות נוגדת דלקת ונוגדת חמצון, אשר עשויים לתרום לשיפור באנזימי הכבד. 

מהתוצאות עולה כי לנטילת תוספי תה ירוק לא הייתה השפעה מובהקת על אנזימי הכבד ALT, AST ו-ALP. עם זאת, בניתוח לפי תתי-קבוצות נמצא כי תה ירוק תרם לירידה באנזימי הכבד, בקרב משתתפים עם מחלת כבד שומני לא אלכוהולית, כאשר בקרב משתתפים בריאים נצפתה עלייה קטנה אך מובהקת סטטיסטית. החוקרים מסכמים כי ממצאים אלה מצביעים על כך שההשפעה של תה ירוק על אנזימי הכבד עשויה להיות מושְפעת מהמצב הבריאותי ולהיטיב עם מטופלים הסובלים מכבד שומני.  

בסקירה השנייה נכללו שישה מחקרים, בהם 301 משתתפים עם מגוון מצבים בריאותיים (כגון מחלת לב כלילית או יתר לחץ דם). במחקרים אלה ניתנו מגוון תוספים, כולל כמוסות שמן שום, מיצוי שום מיושן, אבקת שום בטבליות, מיצוי שום מתוקנן ומיצוי שום מותסס - בטווח מינונים של 10 מ"ג ועד 2.4 גרם ליום. בניתוח כולל של התוצאות נמצא כי נטילת תוספי שום הייתה מלווה בירידה מובהקת ברמת ה-AST, ללא השפעה מובהקת על רמת ה-ALT. ממצאים אלה מצביעים על התרומה של תוספי שום לשיפור אנזימי הכבד, אולם נדרשים מחקרים נוספים על מנת לבסס את המסקנות.   

Mahmoodi M, Hosseini R, Kazemi A, Ofori-Asenso R, Mazidi M, Mazloomi SM. Effects of green tea or green tea catechin on liver enzymes in healthy individuals and people with nonalcoholic fatty liver disease: A systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials [published online ahead of print, 2020 Feb 18]. Phytother Res. 2020;10.1002/ptr.6637. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32067271/

Panjeshahin A, Mollahosseini M, Panbehkar-Jouybari M, Kaviani M, Mirzavandi F, Hosseinzadeh M. Effects of garlic supplementation on liver enzymes: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials [published online ahead of print, 2020 Mar 5]. Phytother Res. 2020;10.1002/ptr.6659. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32135032/

תה ירוק לטיפול בכבד שומני

לתה ירוק (Camellia sinensis) סגולות רפואיות רבות, המיוחסות במידה רבה

לקטכינים (סוגי פלבונואידים המצויים בעלי התה) אשר להם פעילות להפחתת רמות שומנים.

במחקר קליני כפול סמיות נבדקה ההשפעה של תה ירוק על חולים במחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD).

במחקר זה, 17 חולים צרכו תה ירוק בעל ריכוז קטכינים גבוה או נמוך, או פלסבו, למשך 12 שבועות.

נמצא כי צריכת תה עם ריכוז קטכינים גבוה תרמה לירידה במסת השומן ולשיפור תפקודי הכבד לאחר 12 שבועות, בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות.

החוקרים מסכמים כי צריכת 700 מ"ל תה ירוק ליום המכיל מעל 1 גרם קטכינים למשך 12 שבועות

תורמת להפחתת השומן בכבד ולירידה ברמת הדלקתיות, ע"י הפחתת רמת העקה החמצונית בקרב חולי NAFLD.

אומנם מסקנות המחקר מבוססות על מדגם קטן של חולים, אך בשל הזמינות והבטיחות הגבוהה של השימוש בתה ירוק,

זו עשויה להיות אסטרטגיה טיפולית פשוטה וזולה לחולי NAFLD.

Green tea with high-density catechins improves liver function and fat infiltration in non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) patients: a double-blind placebo-controlled study.

Sakata R, Nakamura T, Torimura T, Ueno T, Sata M.

Int J Mol Med. 2013 Nov;32(5):989-94. doi: 10.3892/ijmm.2013.1503. Epub 2013 Sep 20.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24065295

מוצרים קשורים

12 חבילות Teva Loss- טבע לוס - 720 כמוסות (60*12)
המחיר המקורי היה: 2,160.00 ₪.המחיר הנוכחי הוא: 1,900.00 ₪.
4 * Teva Loss- טבע לוס

4 * 60 כמוסות בבקבוק

המחיר המקורי היה: 720.00 ₪.המחיר הנוכחי הוא: 680.00 ₪.
Teva Loss- טבע לוס- 60 כמוסות

בקבוק 1 - 60 כמוסות * 500 מ"ג

180.00 

רוצה ליצור קשר עם נינה?

יש לשלוח את הטופס

729001692781